Absztrakt 1928-ban még acéllemezeket tolták a gépjármûvek ablakai elé, illetve az utastérbe utólagosan szereltek be kiegészítõ védelmi elemeket. A beépített elemek mindig több centiméter vastag acéllemezek voltak. Napjainkban a különleges védelemmel ellátott gépjármûvek elsõ ránézésre nem különböznek a széria jármûvektõl. Ez a XX. század végén és a XXI. század elején kifejlesztett lövedék lövedékálló anyagoknak köszönhetõ. A válság övezetekben és a bûnözéssel erõsen fertõzött régiókban erõs növekedésnek indult a különleges védelemmel ellátott gépjármûvek iránti kereslet. Back in 1928 steel plates used to be fitted on car windows, and supplementary protective elements were installed in the passenger compartment of vehicles after they had been released from the production lines. Such built-in elements were always made of steel plates, up to several centimetres in thickness. Thanks to bullet-proof materials developed in the late 20th and the early 21st centuries today’s vehicles with special protection look just like regular production vehicles. Demand for vehicles with special protection has started to grow vigorously in crisis zones and in regions with high crime rates. Kulcsszavak: különleges védelemmel ellátott gépjármûvek, szabványok, besorolás és tesztfeladatok, speciális védelmi felszerelések ~ special protected vehicles, normative references, classifications and testing conditions, special protective equipment
|