FEHÉR Krisztina:

A REPÜLÉSBEN HASZNÁLHATÓ KORSZERŰ BIOÜZEMANYAGOK

Absztrakt

A közlekedési ágazat fejlődésével együtt a repülés, mint légiközlekedési terület szintén egy intenzív növekedési pályán mozog. Ez jelenti mind a repült órák számának emelkedését (évente 4-5%-kal), mind a géppark nagyságának gyarapodását. Mindezek maguk után vonják a légijárművek által kibocsátott üvegházhatású gázok illetve egyéb szennyezőanyagok mennyiségi erősödését a légkörben. A cikkben bemutatom a légiközlekedés számára a bioüzemanyagok fajtáit (első, második, harmadik, negyedik generációs), feltüntetek néhány a repülés számára fontos tüzelőanyag jellemzőt illetve előállításuk módjait. A fellelt szakirodalmak szerint ezen tüzelőanyagok elégetésével kevesebb szennyezőanyag kerül a légkörbe, mint a hagyományos üzemanyagok esetén. Önmagukban vagy keverékként is felhasználhatóak a jelenleg is üzemelő légijárművek tüzelőanyag-rendszerében.

With the development of transport sector, the air transport has also been on an intensive growth path. That means both the rise of flying time and (4-5% per year) and the increase of the total number of world’s aircraft fleet. Of course, that causes ever increasing amount of air transport emitted greenhouse gases and other contaminants in the atmosphere. In this paper I would like to present the types of biofuels, developed for aviation use (first, second, third, fourth generation fuels) their most important aviation specific properties and production methods. By the available scientific literature with the burning of these fuels less harmful contaminants are emitted into the atmosphere compared to traditional fuels. They can be used on their own without mixing or mixed with other fuels in the fuel system of today used air transport vehicles

Kulcsszavak: légijármű, bioüzemanyag, biodízel, HRJ, DSHC, aircraft, biofuel, biodiesel, HRJ, DSHC

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz