Absztrakt A cikk egy nagy teljesítményű gépjármű fékrendszerének termikus problémáit vizsgálja. A fék működése akkor tekinthető megbízhatónak, ha a berendezés túlmelegedése nem áll fenn. A jármű féktárcsáin a fékezés következtében a súrlódás hatására jelentős hőmennyiség szabadul fel. A fékberendezés legjobban felmelegedő gépelemének, az elválasztó tárcsának hőmérséklete 234 C°. A cikk röviden bemutatja a konstrukciót, a mérőberendezést, majd a Nastran végeselemes szoftver segítségével elkészíti a berendezés hőtani modelljét. A modellezés során kapott eredményeket összehasonlítja a mérési eredményekkel és optimalizálja a berendezést. Az optimalizálás célja, hogy az elválasztó tárcsa, és a fék betét hőmérsékletét csökkentse. This article examines the thermal problems of the braking system of a heavy duty motor vehicle. The braking system is considered to be reliable, if there is no overheating in the equipment. Due to the friction caused by braking, significant amount of heat is released in the brake discs of the vehicle. The temperature of the separator disc – the most warming machine part in the braking system – is 234 C°. The article briefly describes the construction and the measuring equipment, then using Nastran finite element software it prepares the thermal model of the device. It compares the results of the modelling with the results of the measurements and optimizes the equipment. The aim of the optimization is to reduce the temperature of the brake disc and the brake pad. . Kulcsszavak: tárcsafék, hűtőolaj, hővezetés, Nastran, optimalizálás, disc brake, cooling oil, conduction, Nastran, optimization
|