Archivum

2017.

XII. Évfolyam 1. Szám - 2017. március

XII. Évfolyam 2. Szám - 2017. június

XII. Évfolyam 3. Szám - 2017. szeptember

XII. Évfolyam 4. Szám - 2017. december

2016.

XI. Évfolyam 1. Szám - 2016. március

XI. Évfolyam 2. Szám - 2016. június

XI. Évfolyam 3. Szám - 2016. szeptember

XI. Évfolyam 4. Szám - 2016. december

2015.

X. Évfolyam 1. Szám - 2015. március

X. Évfolyam 2. Szám - 2015. június

X. Évfolyam 3. Szám - 2015. szeptember

X. Évfolyam 4. Szám - 2015. december

2014.

IX. Évfolyam 1. Szám - 2014. március

IX. Évfolyam 2. Szám - 2014. június

IX. Évfolyam 3. Szám - 2014. szeptember

IX. Évfolyam 4. Szám - 2014. december

2013.

VIII. Évfolyam 1. Szám - 2013. március

VIII. Évfolyam 2. Szám - 2013. június

VIII. Évfolyam 3. Szám - 2013. szeptember

VIII. Évfolyam 4. Szám - 2013. december

2012.

VII. Évfolyam 1. Szám - 2012. március

VII. Évfolyam 2. Szám - 2012. június

VII. Évfolyam 3. Szám - 2012. szeptember

VII. Évfolyam 4. Szám - 2012. december

2011.

VI. Évfolyam 1. Szám - 2011. március

VI. Évfolyam 2. Szám - 2011. június

VI. Évfolyam 3. Szám - 2011. szeptember

VI. Évfolyam 4 . Szám - 2011. december

2010.

V. Évfolyam 1. Szám - 2010. március

V. Évfolyam 2. Szám - 2010. június

V. Évfolyam 3. Szám - 2010. szeptember

V. Évfolyam 4. Szám - 2010. december

2009.

IV. Évfolyam 1. Szám - 2009. március

IV. Évfolyam 2. Szám - 2009. június

IV. Évfolyam 3. Szám - 2009. szeptember

IV. Évfolyam 4. Szám - 2009. december

2008.

III. Évfolyam 1. Szám - 2008. március

III. Évfolyam 2. Szám - 2008. június

III. Évfolyam 3. Szám - 2008. szeptember

III. Évfolyam 4. Szám - 2008. december

2007.

II. Évfolyam 1. Szám - 2007. március

II. Évfolyam 2. Szám - 2007. június

II. Évfolyam 3. Szám - 2007. szeptember

II. Évfolyam 4. Szám - 2007. december

2006.

I. Évfolyam 2. Szám - 2006. szeptember

I. Évfolyam 3. Szám - 2006. december

Menyhárt József; Szabolcsi Róbert :

Autonóm felszíni járművek akkumulátorai üzemállapotának vizsgálata Szigmoid függvénnyel

Absztrakt

Az autonóm felszíni járművek fedélzetén a leggyakrabban villamos energiát használnak a hajtástechnika, a szenzorrendszerek, a fedélzeti informatikai-, és telekommunikációs rendszerek működtetésére. Az autonóm felszíni járművek fedélzetén a villamosenergia tárolás egyik széles körben alkalmazott eszköze az akkumulátor. Az akkumulátorok helyes üzemeltetésének, töltésének és kisütésének, az akkumulátor műszaki állapotának egyik régről ismert, klasszikus módszere a feszültségmérés. Ez a módszer a feszültségmérés elvét, és azt a módszert használja, hogy a mért feszültségértékeket előre megadott minimum, vagy maximum értékekkel hasonlítjuk össze. A szerzők által javasolt lágyszámítási módszer segítségével az akkumulátorok megfelelő szintű biztonság mellett mélyebben kisüthetőek, és nagyobb feszültségre tölthetőek, tehát számottevően növekszik az akkumulátorok hatásfoka. A javasolt műszaki állapotbecslés Fuzzy-elvű megközelítésre épül, hiszen egy akkumulátor kicsit mélyebb kisütése, és egy esetleges kicsit nagyobb feszültségre történő feltöltése rendszerint nem eredményezi annak tönkremenetelét.

Autonomous ground vehicles use mostly electrical energy to activate drive systems, and to supply vehicle sensor systems, onboard electronics and telemetry systems. The electrical energy used is stored into batteries. The batteries technical status, discharging and charging processes are monitored via voltage measurement and control. This maintenance strategy is based on voltage measurement and comparing measured voltages with those voltage levels preliminary defined both for discharging and charging processes. Basic idea of the authors based upon using soft computing methods outlined in the paper allowing to extend possible domain of the lower and upper voltage levels of the batteries simultaneously guaranteeing safety level at the same or at the better level. The proposed method will allow to improve efficiency of the battery maintenance. The method introduced is based on Fuzzy logic, namely sigmoid functions are applied to estimate technical status of the batteries allowing to take into consideration both deep discharging, or, overcharging a bit the batteries with no serious consequences.

Kulcsszavak: Autonóm felszíni jármű, MATLAB, Fuzzy logika, szigmoid függvény ~ Autonomous ground vehicle, MATLAB, Fuzzy logic, Sigmoid function

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz