Archivum

2018.

XIII. Évfolyam 1. Szám - 2018. március

XIII. Évfolyam 2. Szám - 2018. június

2017.

XII. Évfolyam 1. Szám - 2017. március

XII. Évfolyam 2. Szám - 2017. június

XII. Évfolyam 3. Szám - 2017. szeptember

XII. Évfolyam 4. Szám - 2017. december

2016.

XI. Évfolyam 1. Szám - 2016. március

XI. Évfolyam 2. Szám - 2016. június

XI. Évfolyam 3. Szám - 2016. szeptember

XI. Évfolyam 4. Szám - 2016. december

2015.

X. Évfolyam 1. Szám - 2015. március

X. Évfolyam 2. Szám - 2015. június

X. Évfolyam 3. Szám - 2015. szeptember

X. Évfolyam 4. Szám - 2015. december

2014.

IX. Évfolyam 1. Szám - 2014. március

IX. Évfolyam 2. Szám - 2014. június

IX. Évfolyam 3. Szám - 2014. szeptember

IX. Évfolyam 4. Szám - 2014. december

2013.

VIII. Évfolyam 1. Szám - 2013. március

VIII. Évfolyam 2. Szám - 2013. június

VIII. Évfolyam 3. Szám - 2013. szeptember

VIII. Évfolyam 4. Szám - 2013. december

2012.

VII. Évfolyam 1. Szám - 2012. március

VII. Évfolyam 2. Szám - 2012. június

VII. Évfolyam 3. Szám - 2012. szeptember

VII. Évfolyam 4. Szám - 2012. december

2011.

VI. Évfolyam 1. Szám - 2011. március

VI. Évfolyam 2. Szám - 2011. június

VI. Évfolyam 3. Szám - 2011. szeptember

VI. Évfolyam 4 . Szám - 2011. december

2010.

V. Évfolyam 1. Szám - 2010. március

V. Évfolyam 2. Szám - 2010. június

V. Évfolyam 3. Szám - 2010. szeptember

V. Évfolyam 4. Szám - 2010. december

2009.

IV. Évfolyam 1. Szám - 2009. március

IV. Évfolyam 2. Szám - 2009. június

IV. Évfolyam 3. Szám - 2009. szeptember

IV. Évfolyam 4. Szám - 2009. december

2008.

III. Évfolyam 1. Szám - 2008. március

III. Évfolyam 2. Szám - 2008. június

III. Évfolyam 3. Szám - 2008. szeptember

III. Évfolyam 4. Szám - 2008. december

2007.

II. Évfolyam 1. Szám - 2007. március

II. Évfolyam 2. Szám - 2007. június

II. Évfolyam 3. Szám - 2007. szeptember

II. Évfolyam 4. Szám - 2007. december

2006.

I. Évfolyam 2. Szám - 2006. szeptember

I. Évfolyam 3. Szám - 2006. december

Hámornik Balázs:

A Security Operations Center (SOC): a kiberbiztonsági csapatmunka és kihívásai

Absztrakt

A kiberbiztonsági munka eddig jellemzően technológiai szempontból került a honvédelem fókuszába, lehetővé téve a megfelelő eszközök beszerzését és üzemeltetését. Azonban az technológiai és az egyéni munka szintjén felül a csapatban végzett kiberbiztonsági munka is figyelmet érdemel. A biztonsági műveleti központok azaz Security Operations Center (SOC) és Computer Emergency Response Team-ek (CERT) a kibervédelem kulcs szervezeti egységei. E részlegekben a megfelelő csapattagok kiválasztása, megtartása, együttműködésük feltételeinek biztosítása és fejlesztése a hatékony biztonsági monitorozás egyik záloga. Tanulmányomban e csapat szintű tényezőket tekintem át. A mű a KÖFOP-2.1.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosítószámú, „A jó kormányzást megalapozó közszolgálat-fejlesztés” elnevezésű kiemelt projekt keretében működtetett Ludovika Kiemelt Kutatóműhely keretében, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem felkérésére készült.

Cybersecurity is an emerging field of national security where usually the technical aspects of defence take the first place. The cyber defence is heavily relaying on teamwork where the members of SOC (Security Operations Center) or CERT (Computer Emergency Response Team). To make cybersecurity monitoring and incident response efficient human factors are required to be taken into consideration such as selection and retention of team members, enabling and enhancing their collaboration by tools and skills. In this study, these team level features of setting up and operating a SOC are reviewed. The work was created in commission of the National University of Public Service under the priority project KÖFOP-2.1.2-VEKOP-15-2016-00001 titled „Public Service Development Establishing Good Governance” in the Ludovika Research Group.

Kulcsszavak: Security Operations Center, kiberbiztonság, csapatmunka, emberi tényezők ~ Security Operations Center, cybersecurity, teamwork, human factors

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz