II. Évfolyam 2. szám - 2007. június
ARCHÍV |
Orosz Zoltán1
A MAGYAR HONVÉDSÉG HELIKOPTERENEK
ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI BALKÁNI HADMŰVELETI TERÜLETEN
Absztrakt Napjainkban a Magyar Honvédség jelentős szervezeti átalakuláson megy keresztül. Létrejött az Összhaderőnemi Parancsnokság, valamennyi katonai alakulat az új középszintű vezetői szervezet alárendeltségébe került. Nem változott azonban a honvédség szerepvállalása a NATO feladat rendszerén belül. Erről tájékoztatta a NATO főtitkárát Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter márciusi brüsszeli útján. E szerint hazánk számára a balkáni régió meghatározó fontosságú, így a jövőben is változatlanul mintegy 600-650 magyar katona fog szolgálatot teljesíteni a térségben. Várhatóan azonban a feladat rendszer változni fog, 2008-tól járőrözési feladatokat is ellátnak honvédeink.2 Az összhaderőnemi alkalmazás lehetősége szempontjából - úgy gondolom -, érdemes vizsgálni a csapatrepülők alkalmazásának lehetőségeit, tekintettel arra, hogy ez a képesség szűk keresztmetszet a szövetségi rendszeren belül is. Kulcsszavak: balkán, Magyar Honvédség, helikopter, NATO TÖRTÉNELMI ELŐZMÉNYEK A Balkán legújabbkori történelmünkben konfliktusok, feszültségek forrása volt, mely kihatott egész Európa történelmére. Már a múlt század kezdetén 1912-13. évek folyamán két Balkán-háború zajlott Szerbia és a kialakuló többi balkán ország között. Szerbia megerősödése vezetett többek között az I. világháború kitöréséhez, mely után létrejött a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság. A II. világháború után a szerbek csalódottak, elégedetlenek voltak a horvát Tito nevével fémjelzett kommunista fordulattal. Az uralkodóvá váló ideológia nem ismerte el a szerbek vezető szerepét, s mindent megtett azért, hogy az egyház befolyását csökkentse a szerbek életében. A Balkán legmélyebb válságává vált az 1990-es évek második felére Jugoszlávia felbomlása, illetve a kialakult polgárháborús helyzet. A térség stabilitásának helyreállítása érdekében 1999-ben a NATO katonai lépéseket tett. Napjainkban az Európai Unió ALTHEA művelete keretében - mely 2004. december 02-án kezdődött és a NATO IFOR/SFOR műveletét viszi tovább -, hazánk is kiveszi részét a térség stabilitásának megteremtésében. AZ ALTHEA HADMŰVELET Althea a görög mitológiában a gyógyítás istennője. Isteni jóslat szerint amint elhamvad az utolsó fa Althea tüzén, a fia Meleager azonnal meghal. Althea kirántotta a fát a tűzből, eloltotta, majd egy ládába zárta azt, ezzel megmentve fia életét. Bosznia Hercegovinában a tüzet eloltottuk, és az Althea Művelet az országot és az embereket elkezdte meggyógyítani. Az ALTHEA művelet keretében Bosznia Hercegovina három katonai körzetre került felosztásra, melyekben Többnemzetiségű Harci Kötelékek működnek. Az észak-nyugati körzetben brit, az északi körzetben finn, a dél-keleti körzetben spanyol parancsnokság alatt tevékenykednek a Szarajevóban települő EUFOR Parancsnokság alárendeltségében. A Bosznia Hercegovinában állomásozó EUFOR csapatok létszáma változó, melyet a következő országok alkotnak:
A résztvevő országok különböző létszámmal és haditechnikai eszközökkel biztosítják az ALTHEA sikerét. Észak-nyugati Többnemzetiségű Harci Kötelék Ebben a körzetben osztrák, brit, olasz, holland, bolgár, svájci, norvég, román, kanadai, chilei és új-zélandi katonák alkotják az EUFOR csapatot. Az észak-nyugati körzet Többnemzetiségű harci kötelékébe egy légi kötelék is tartozik, melynek feladata az igény szerinti légi szállítás, felderítés, tűztámogatás és minden olyan harci támogató feladat, mely helikopterekkel végrehajtható. A légi egységet a táblázatban szereplő nemzetek biztosítják katonai helikoptereikkel . 1. táblázat
A táblázatból látható, hogy az Észak-Nyugati körzet mintegy 1200-1400 fős kontingensének feladatait egy 9 gépes helikopter alegység támogatja. Északi Többnemzetiségű Harci Kötelék Az északi körzetben 14 ország biztosítja a feladatok ellátását: Ausztria, Belgium, Csehország, Észtország, Finnország, Görögország, Írország, Lengyelország, Lettország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Svédország és Törökország. A harci kötelék létszáma mintegy 1300 fő. Ebben a körzetben is található egy helikopter alegység, melyhez Ausztria bocsátotta rendelkezésre katonai helikoptereit. Dél-keleti Többnemzetiségű Harci Kötelék A dél-keleti körzetben a harci kötelék összetételét hat ország katonai alakulatai látják el; Albánia, Franciaország, Marokkó, Németország, Olaszország és Spanyolország. A körzet parancsnoksága, az "Európai Bázis" Mosztarban található. A Többnemzetiségű Harci Kötelék létszáma mintegy 1500 fő, melyből a többség, mintegy 1000 fő, Mosztarban állomásozik. Az ebben a körzetben tevékenykedő erők fő feladata szintén az, hogy közreműködjenek a békés politikai-szociális élet megteremtésében az itt élő különböző etnikai és vallási csoportok között. Ezzel egy időben az EUFOR biztos hátteret jelent a helyi hatóságok számára. A dél-keleti körzetben létrehozásra került négy harcászati csoport: Alfa, Bravo, Charlie és Delta. Az Alfa és a Bravo csoport spanyol (Mosztar), a Charlie olasz (Boszniai Szerb Köztársaság) és a Delta német (Rajlac) katonákból áll. Ez a négy harcászati csoport 24 órás készenlétben áll az alkalmazási terület egészére kiterjedő feladatkörrel, mely elsősorban felderítés, őrjáratozás, háborús bűnösök elfogása, stb. A harcászati csoportok folyamatos és magas szintű készenlét fenntartása, a harctéri mobilitás, gyors bevethetőség biztosítása érdekében, egy olasz helikopteres alegység támogatja. A helikopter alegység a Harci Kötelék szervezeti eleme és Rajlovac-on települ. Az olasz helikopterek a harci kötelék támogatásán túl különböző szállítási feladatokat is ellátnak, hiszen ebben a körzetben a terepviszonyok miatt az utak sokszor járhatatlanok vagy nehezen járhatók, illetve kutató-mentő, egészségügyi légi kiürítő feladatokat is ellátnak.3 A fegyveres erő képessége, harcképessége magában foglalja a katonai és nem katonai műveletek sikeres végrehajtására való alkalmasságot, a haderőnemek együttműködését.4 Látható, hogy a balkáni térségben tevékenykedő EUFOR harccsoportok mindegyike rendelkezik egy helikopteres alakulattal, mely az ALTHEA művelet sikere érdekében kerül alkalmazásra. Vizsgáljuk meg, melyek azok a képességek, melyek alapján a helikopterek alkalmazása szükségszerű az ALTHEA művelet során. HELIKOPTER MŰVELETEK JELLEMZŐI A helikopterek minden egyes típusa vagy kategóriája rendelkezik saját, speciális jellemzőkkel, melyek meghatározzák a típus elsődleges alkalmazását, azonban vannak olyan általános érvényű alkalmazási tulajdonságok, melyek predesztinálják ezt a repülő szerkezetet a szárazföldi műveletekben történő széles körű alkalmazásra. Melyek ezek a jellemzők?
A vázolt jellemzők meghatározzák a helikopterek által végrehajtható feladatok körét is. Ezek a feladatok éppen a helikopter, mint repülő eszköz és harceszköz sokoldalúságából következően igen széles körűek lehetnek. A helikopterek alkalmazhatók nagy tömegben - kötelékben- egy azonos feladatra koncentráltan, például légimozgékony hadműveletben, vagy kis kötelékben, egyes gépként, például felderítő csoport szállítása esetén.5 A NATO elvek szerint a helikopterek harcászati alkalmazása esetén a következő főbb feladatokat hajthatják végre:
A legkülönbözőbb anyagok szállítása történhet a belső teher térben, illetve külső függesztményként.
MAGYAR KATONAI HELIKOPTEREK ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI Minden esetben, amikor felmerül a Magyar Honvédség megjelenése a balkáni térségben, tervezésre kerül az alkalmazandó erő összetétele is. Napjainkban, amikor előtérbe kerül az erők mobilitási képessége, illetve követelmény a gyors bevethetőség az adott hadműveleti terület teljes területén, ez a képesség fokozottabb jelentőséggel bír. Vizsgáljuk meg, milyen lehetőségei vannak a magyar katonai helikoptereknek egy esetleges részvételre az ALTHEA műveletben, vagy a KFOR műveletben. A rendszeresített helikopter típusok a Magyar Honvédségben a MI-8 és MI-17 típusú szállító helikopterek, valamint a MI-24 típusú harci helikopter. A Balkán térség hegyes terep viszonyai között valamennyi helikopter típus alkalmazható, tekintettel arra, hogy a kérdéses térségben jellemzően 1000-2000 m magasságon szükséges repülni, illetve a repülőterek, helikopter leszálló helyek is hasonló magasság tartományban találhatók. Számolni kell azonban a terepviszonyok és a nagyobb tengerszint feletti magasságból adódó hajtómű teljesítmény korláttal, mely végső soron a teheremelő képességet csökkenti. A több éves üzemeltetési tapasztalatok alapján napjainkban a MI-8 típusú szállító helikopter, bár alkalmas, nem javasolt magashegyi viszonyok közötti üzemeltetésre. Ezt a régi, napjainkra elavulttá vált hajtóművek viszonylag csekély teljesítménye indokolja. A MI-17 típusú szállítóhelikopter és a MI-24V/P típusú harci helikopter típusok viszont kiválóan helytálltak ilyen körülmények között is. (Az Afganisztán elleni szovjet intervenció idején jelentős fejlesztéseket alkalmaztak a szovjet-orosz helikopter típusokon, illetve ezek a helikopter típusok vettek részt a harci cselekményekben is.) Ezek a helikopterek többnyire TV-3-117 VM (magassági) hajtóművekkel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy adott esetben 4000 m tengerszint feletti magasságban lévő leszállóhelyen is biztosított a hajtóművek leállítása, majd újraindítása. A helikopterek jelenlegi avionikai felszereltsége biztosítja, hogy alacsony fenyegetettségű, illetve katonai fenyegetettséggel nem bíró körzetben alkalmazhatók, bevethetők legyenek. Jelenleg a Balkán ilyen alacsony fenyegetettségű körzetnek számít. A Magyar Honvédség helikopter vezető pilótái kiképzettségük alapján képesek azokat a már vázolt feladatokat végrehajtani, melyeket a harcászati alkalmazás jelent. A konkrét körzetben történő missziók teljesítése esetén előbb természetesen szükséges az úgynevezett magas hegyi leszállások gyakorlása, melyek a kétoldalú kiképzési együttműködés alapján a szomszédos országok (Ausztria, Szlovénia, Szlovákia, Románia) területén végrehajthatók a jövőben is. Bizonyos körülmények között korlátozó tényező lehet az éjszakai alkalmazás. Szövetségeseink, köztük a velünk együtt csatlakozott országok esetében is az éjjellátó készülékkel végrehajtott feladat már nem jelent problémát. Pár évvel ezelőtt azonban például a Boszniában tevékenykedő cseh helikopterek éjszakai bevetést vegyes kötelékben hajtottak végre a belga személyzetekkel oly módon, hogy a belga pilóták éjjellátó készülék alkalmazásával felderítették az alkalmas leszállóhelyet, "berendezték" azt, majd irányításuk mellett az így előkészített leszálló helyre szállították a cseh MI-17 helikopterek a deszantot. Természetesen ez szükségmegoldás volt. Ezzel csak azt akartam illusztrálni, hogy egy képesség felajánlásakor nem feltétlenül szükséges minden képességgel rendelkezni, hiszen korlátozott műveleti képesség is fontos lehet adott idő pillanatban. Különösen igaz ez a helikopter alkalmazás esetében. Helikopteres jelenlétünk a hadműveleti területen segítené a hajózó állomány gyakorlatokon megszerzett képességeinek megszilárdítását, lehetőség lenne harci körülmények közötti tapasztalatszerzésre, ezzel a kiképzettségi szint emelésére. Vagyis a professzionális kiképzési folyamat, mint KIKÉPZÉS - GYAKORLÁS - HAZAI GYAKORLAT - NEMZETKÖZI GYAKORLAT - HARCI ALKALMAZÁS teljessé válna. A Magyar Honvédség helikopterei alkalmazása szempontjából a balkáni régió egyéb előnyökkel is bír: a hadműveleti terület "viszonylagos" közelsége lehetővé teszi, hogy a gépek honi repülőtérről felszállva érjék el az alkalmazási körletet. Ez a viszonylagos közelség - mintegy 400 km - , leegyszerűsíti a logisztikai támogatást. Nem szükséges a hadműveleti területen jelentősebb alkatrész raktárat üzemeltetni, készleteket felhalmozni, hiszen hazai bázisról igény szerint, a szükséges ellátás biztosítható. Adott esetben az alkatrész utánpótlás egyszerűen, gyorsan, pár napon belül megoldható. Esetleges komolyabb meghibásodás esetén, segítő mérnök-szakember könnyen kijuthat, nem kell őt állandó státuszú katonaként a hadműveleti területen állomásoztatni. Ugyanígy a javítás ideje alatt a tartalék helikopter könnyen kijuttatható, így biztosítva a folyamatos, szükséges gép létszámot a hadműveleti területen. A helikopterek időszakos javításai - 100-200 órás átvizsgálások - , szintén honi területen tervezhetők és végrehajthatók. Visszatérő probléma a hazai katonai repülésben az üzemeltetés helyzete. Lássuk be, az érvényben lévő üzemeltetési utasítások egy béke kiképzést folytató üzemre készültek. Nem rendelkezünk a megváltozott körülmények és felhalmozott üzemeltetési tapasztalatok alapján alkalmazható modernizált szakmai szabályzatokkal. Így történhet meg az, hogy akár egy-két helikopter külföldi települése esetén is jelentős létszámú műszaki szakember gárdával kell tervezni napjainkban. Véleményem szerint a jövőben meg kell találnunk a megoldást erre a problémára és ésszerű, a repülés biztonsági követelményeket figyelembe vevő üzemeltetési rendet kell kidolgoznunk közösen műszaki és hajózó szakemberek együtt. A boszniai és koszovói térségben a szövetséges helikopter erők közösen kerültek állomásoztatásra repülőtereken, helikopter leszálló helyeken. A repülőterek, leszálló helyek őrzés-védelme kiépített, azzal már külön erőket nem kell lekötni. A repülőtéri infrastruktúra rendelkezésre áll, csak a speciális technikai eszközöket kell kihelyezni. Ezek a tényezők mind lehetővé teszik, hogy alkalmazás esetén egy létszámhatékony diszlokáció valósuljon meg. A létszámhatékony kihelyezés azt jelenti, hogy például kettő plusz egy gép esetén mintegy 25-30 fővel biztosítható a helikopteres jelenlét a térségben. Ez a létszám magában foglalja a dupla hajózó-fedélzeti létszámot, valamint a kiszolgáló műszaki-logisztikai szakállományt. Miért lenne fontos a helikopteres részvételünk a Balkán régióban? A honvédelmi miniszter 2007. évi feladatszabásában is elhangzott, hogy ez a régió a magyar érdekek szempontjából fontos, jelenlétünk ebben a misszióban továbbra is indokolt.8 Ahogy a bevezetőben is utaltam rá, ezt a miniszter úr Brüsszelben is megerősítette. A NATO-n belül közismert tény, hogy a légi szállító kapacitás, ezen belül a helikopteres kapacitás kevés, több kellene, több lenne indokolt. Ebben a közeli hadműveleti térségben kis ráfordítási költséggel megjelenhetne a Magyar Honvédség egy új - a Honvédség részéről új - képességgel, amely valódi harcképességet jelenít meg. Kiváló terep lenne a hajózó állomány harcfelkészítése szempontjából, hiszen harci eljárási rendek szerint, valós harcászati-hadműveleti térségben hajtana végre szövetségi keretek között műveleteket. Két jelentős feladat valósulna meg: eleget teszünk szövetségesi elvárásoknak és alacsony fenyegetettségű környezetben, de mégis harci körülmények között alkalmazzuk a hajózó állomány megszerzett ismereteit, gazdagítanánk gyakorlati tapasztalatokkal. Ez a felkészítés, gyakorlati tapasztalatszerzés, jó alapot nyújthatna a későbbi, esetleges afganisztáni szerepvállalás esetén a hajózók kiképzésében is. Ahhoz, hogy a szövetség elvárásainak és saját magunk által, elöljárói intézkedésekben megfogalmazott követelményeknek meg lehessen felelni, folyamatos képzésre, kiképzésre, hazai és nemzetközi tapasztalatszerzésre van szükség.9 ÖSSZEGZÉS Összességében megállapítható, hogy a szövetségi műveletek összhaderőnemi elvek szerint kerülnek végrehajtásra, a világ bármely olyan pontján, amely a NATO érdekszférájába tartozik. Ezek a műveletek jellemzően válságreagáló műveletek, melyben valamennyi tagállam fegyveres erejének - függetlenül nagyságától - meg van a feladata, amennyiben rendelkezik a szükséges, a művelet tervezése időszakában meghatározott képességgel.10 Az európai biztonságot alapjaiban meghatározó balkáni térségben folyó ALTHEA művelet, KFOR misszió eredményes, melyben hazánk is részt vesz. Az alkalmazott erők hatékony, operatív működését, mobilitását a helikopteres alegységek biztosítják. A válság övezet földrajzi elhelyezkedése ideális feltételeket teremt egy költséghatékony szerepvállalásnak a Magyar Honvédség helikopterei részére.
Felhasznált Irodalom
Jegyzetek: 1 dandártábornok, ZMNE doktorandusz hallgató 2 www.honvedelem.hu 2007.03.01. 4 Szternák György - Tóthné Szternák Nóra: Magyarország lehetséges szerepe a válságreagáló műveletekben. Tanulmány, (kézirat) 9. old., ZMNE Budapest, 2007. 5 Ewerett-Heath-Moss-Mowat-Reid:Military Helicopters. Shrivenham,UK. 1992. 6 ATP-10(D) Search and Rescue. Haditechnikai Intézet, Budapest. 1996. 7 ATP-49(A) Helikopterek alkalmazása a szárazföldi műveletekben. Budapest, 1998. 8 Honvédelmi Miniszter feladatszabása. Budapest, 2007. 9 Szternák György - Tóthné Szternák Nóra: Magyarország lehetséges szerepe a válságreagáló műveletekben. Tanulmány (kézirat), 19. old. ZMNE Budapest, 2007. 10 Szternák György - Tóthné Szternák Nóra: Magyarország lehetséges szerepe a válságreagáló műveletekben. Tanulmány (kézirat), 7. old. ZMNE Budapest, 2007. |
© ZMNE BJKMK 2007.