II. Évfolyam 3. szám - 2007. szeptember

Ébert László1

NÉHÁNY ELKÉPZELÉS A PÁNCÉLOS-TECHNIKA
FELÚJÍTÁSA, KORSZERŰSÍTÉSE ÉS/VAGY MODERNIZÁCIÓJA TERÜLETÉN

Absztrakt

Amióta a páncélos eszközök megjelentek az I. Világháborúban a hadviselő feleknél állandóan folyik a verseny a páncélos eszközt és az azok leküzdésére szolgáló eszközök fejlesztői között. A páncélos eszközök fejlesztése/modernizációja több irányban haladt, a tűzerő, a páncélzat, a túlélő-képesség, illetve a jármű jelleg (motorteljesítmény, terepi képességek, stb.) követelményei közötti optimum elérése céljából. Mára a világ számtalan országa rendelkezik páncélos-technikai eszközzel, de a modernizáció, égetően fontos lett. Jelen rövid tanulmány néhány ma folyó és a megvalósítás stádiumába lépett elképzelést mutat be.

Since armoured equipments appeared on the theatre of WWI there is permanent competition between developing armament and weapons to destroy the same. The development/modernization of armoured equipment has been driven by different aims in order to achieve optimal equilibrium among fire-power, armour, survivability, and vehicle performance (engine-power, cross-country capability, etc.) requirements. Several countries have armoured equipments today, however, the modernization became a very pressing issue. This work describes some concepts being under actual implementation.

Kulcsszavak: páncélos-technika, páncél-védettség, túlélő-képesség, modernizáció, aktív páncél-védelem ~ armored-protection, survivability, modernization, active-protection  

Bevezetés

A mai modern világban már a katona nem gyalog, vagy legalábbis többnyire nem gyalog vesz részt a harci cselekményekben. Ugyanakkor ebben a modern hadviselésben sem lehetséges elkerülni, hogy ha szükséges, akkor a harcos gyalog, saját személyi fegyverével küzdje le az ellenséget2, de a II. világháború óta megnőtt a páncélos szállító harcjárművek, a lövész-páncélosok, és a harckocsik jelentősége3 a harcoló alakulatok felszerelésében. Az utóbbi idők fejlesztéseiben és/vagy modernizációjában úgy tűnik, hogy az alábbi elképzelések érvényesültek:

  • találjunk ki teljesen új alapokra helyezett eszközöket, melyek minden követelményeknek (műszaki, katonai és gazdasági) megfelelnek, "kerül-amibe kerül" alapon;
  • nézzük meg, hogy a több ezer darabos korábban rendszerbe állított vagy értékesített eszközöket, hogyan lehet valamennyire a mai kor követelményeihez igazítani és a lehető legnagyobb haszon érdekében nem vitatva, hogy mi az elsődlegesen elérendő modernizációs cél, azaz a műszaki-katonai (fegyverzet, páncélvédettség stb,) követelményeknek való jobb megfeleltség, vagy az optimálisabb üzemeltetési gazdaságosság elérése; [1], [2].
  • válasszunk ki egy meghatározott modernizációs célt, és azt vigyük véghez. [1], [2].

Természetesen a fentiekben említett lehetőségeken belül számtalan más variáció is előfordulhat.

Jelen tanulmányomban minden változatot és elképzelést bemutatni nem áll módomban. Ugyanakkor szeretném bemutatni azt a tényt, hogy jelentős különbség van az orosz-ukrán modernizációs elképzelések és az angol-amerikai-izraeli modernizációs célok között.

Amíg az orosz-ukrán modernizáció a még a "tömeghadseregek" idején kereskedelmi alapon, vagy "baráti" segélyként eladott/átadott, de nemcsak a volt Szovjetunió országaiban lévő eszközök modernizációját tűzte célul, addig az angol-amerikai-izraeli modernizáció a harci tapasztalatok4 alapján kívánja az eszközök modernizációját véghezvinni.[3]

Jelen munkában ezért kizárólag az orosz-ukrán és az angol-amerikai-izraeli elképzeléseket vizsgálom, más keleti vagy nyugati elképzelésekkel nem foglalkozom.

1. Az egyik orosz-ukrán modernizációs változat [3]

A sokak által ismert MT-LB többcélú páncélozott lánctalpas szállító jármű, a volt Varsói Szerződés több országában mind a mai napig rendszerben tartva megtalálható. [4] Ezt az eszközt, még ma is egy sor, fejlődő ország használja és üzemelteti. [4] Ugyanakkor, az idő eljárt ezen páncélos termék felett is. Kiváló terepjáró képessége közismert. Az Ukrajnában és Oroszországban (valamint licence alapján Bulgáriában és Lengyelországban) gyártott lánctalpas járműből több ezer darabot adott el a szovjet (bolgár és lengyel) kormány külkereskedelemmel megbízott szervezete (vagy adott át segélyben!) a világ meglehetősen sok országába. [4]

Miután az "öreg" MT-LB műszaki-katonai paraméterei nem avultak annyira el, hogy célszerűtlen legyen a felújításával foglalkozni, ezért a "Muromteplovoz" nevezetű orosz cég kidolgozta az eszköz modernizációjának rendszerét:

A sajtóban közzétett elképzelés a következő:

  • A lánctalp szélességét 350 mm-ről 565 m-re emelték.
  • A YaMZ 238 VM típusú 176 kW-os diesel motort megőrizték, ezen nem változtattak. A jármű sebessége 60 km/ó országúton, de 5÷6 km/ó vízen.
  • Több, különböző fegyverzettel ellátott tornyot fejlesztettek ki, melyet a kedves vevő óhaja szerint helyeznek el a járművön:
    Ennek változatai a következők:
    • 23 mm-es GS23V ikercsövű gépágyúval; 12,7 mm-es gépágyúval és 30 mm AG-30 típ. automata gránátvetővel ellátott torony;
    • 30 mm-es 2A72 típ. gépágyúval és egy párhuzamosított 7,62 PKT géppuskával, de a jobboldalon 2 db 81 mm-es 902B elektromos vezérlésű füstgránát-vető csővel ellátott torony;
    • 30 mm-es 2A72 típ. gépágyúval és vele párhuzamosított 12,7 mm-es géppuskával, valamint iker "IGLA" légvédelmi rakétával ellátott állvánnyal ellátott torony.

Természetesen a vevő igénye szerinti további variációk is elképzelhetők. A torony elektromos rendszere tartalmazza a lövegstabilizációt, és a nappali-éjszakai felderítéshez szükséges elektronikus eszközöket is.

Miután a világban meglehetősen sok helyen található még a jármű, ezért újabb opciókat és lehetőségeket is kidolgoztak és felajánlottak a lehetséges vevők részére:

  • 14,5 mm-es gépágyúval felszerelt 1 fő kezelőt igénylő torony;
  • 23 mm-es KPVB gépágyú és 7,62 PKTM géppuskával ellátott torony;
  • kizárólag csak egy darab 30 mm-es AG 17 AGL gépágyúval ellátott torony;
  • igény esetén lehetséges a nagyobb teljesítményű YaMZ-238 BL típus megjelölésű (228 KW teljesítményű) modernizált diesel motor beépítése;
  • szintén lehetőség van 4 db lézer vezérlésű "KORNET" rakéta indító rendszer beépítésére is.

Amíg az MT-LB-k modernizálásával felmérték a várható üzlet nagyságát, a "Muromteplovoz" cég kifejlesztette az alábbi nagy volumenben gyártott, de már szinte teljesen elavult eszközök modernizálásának a lehetőségét is:

  • BTR 50 PK
  • PT-76
  • T-55/62
  • BMP-1
  • ZSU-23-4

Az eszközök modernizálásánál elsősorban a fegyverzet, az irányító rendszer és a kezelő-rendszer modernizációjára koncentráltak. A modernizációs követelményeket kidolgozó szakemberek úgy gondolták, hogy a hajtómű és a hozzátartozó gépészeti megoldások még ma is megbízhatóan alkalmazhatók. A már említett erősebb diesel motor és hatékonyabb fegyverzet, valamint korszerűbb lőszer alkalmazása mellett például az egyik még kidolgozás alatt álló fejlesztési cél egy új, könnyebb, alumíniumból készült lánc-vezető alkalmazása, melynek segítségével a lánctalpas járműveknél jelentős5 súlycsökkentés érhető el.

Ezen eszközök modernizálása az orosz fegyveres erők részére is létfontosságú, mert még mindig hatalmas mennyiségű üzemben tartott eszköz van a különböző gépesített alakulatokban rendszerben.6

2. Az angol-amerikai elképzelés [3]

Habár az aszimmetrikus hadviselés elmélete kimondja, hogy nem várható már nagy harci egységek összecsapása a jövőben, mégis a nyugati szakemberek sem akarnak megszabadulni a nagyméretű páncélos eszközöktől, szállító járművektől, hanem fejleszteni, korszerűsíteni akarják azokat.

Az iraki háborút követő események megmutatták, hogy még békefenntartásban, és a kis csoportokban tevékenykedő terroristák elleni harcban is szükség van harckocsikra, lövész-páncélosokra, és páncélozott szállító harcjárművekre. De nem mindegy, hogy milyenekre.

Az ilyen területen a legnagyobb veszélyt egyszer a házilagos kivitelezésű robbanó eszközök (IED), valamint a könnyű és egyszerűen kezelhető páncéltörő rakéták jelentik. A minél hatékonyabb elemzések érdekében az angol és az amerikai csapatok a katonai-műszaki eredményeket, illetve a harci események műszaki adatait (balesetek, jármű-megsemmisülések, támadások kivitelezésének és a vizsgálatok eredményeinek elemzései, stb.) egymással megosztják.

Az USA fejlesztési és korszerűsítési elképzeléseit rövidtávon - ellentétben az orosz elvekkel - nem a fegyverzet modernizációja, hanem a személyzet és nem utolsó sorban az eszköz védelme jelentette és jelenti. Ebből következően a legfőbb cél a "túlélőképesség" növelésének biztosítása.

Ma az USA egyik legfontosabb szárazföldi eszköze az "ABRAMS" harckocsi és a "BRADLEY" lövész páncélos. A túlélőképesség növelése érdekében kiírt fejlesztési pályázatot a General Dynamics Land System cég nyerte meg. A tender által elérhető legmagasabb költség 45 millió USD. A nyertes cég egy harckocsihoz kifejlesztendő "Városi (harcban való) Túlélő Készletet" fog szállítani, mégpedig az M1A1 és M1A2 hk. részére. Ez a készlet (valójában egy felszerelés csomag) alábbiakat tartalmazza:

  • távirányítású hő-kamerát fegyver-irányításhoz;
  • külső/kiegészítő védelmet az ágyúhoz;
  • hk. és az együttműködő gyalogság közötti összeköttetést biztosító különleges "telefont";
  • robbanó (aktív) páncél-védő lemezeket, (ERA);
  • kiegészítő különleges, hátsó páncél védelmet.

A harctevékenység jelenlegi tapasztalatait figyelembe véve az USA hadseregének illetékesei olyan tájékoztatást adtak ki, mely szerint az ERA és a kiegészítő lemezvédelem mind az ABRAMS-oknál, mind pedig a BRADLEY-knél és más harci járműveknél jól bevált, olcsó és megfelelő védelmet biztosított az RPG-kel szemben. Az ERA alkalmazása óta a sajnálatosan bekövetkezett 63 halált okozó sérülésből Irakban már csak 10 esetben volt kimutatható, hogy az ABRAMS-ok és BRADLEY-k ellen az RPG támadás eredményesen valósult meg.

Mindezek alapján a hadsereg tervező szakembereinek újra kellett fogalmazniuk a "túlélőképesség" kritériumát és feltételeit. Míg korábban a túlélőképességet a páncéllemez vastagsága jelentette, addig ma már úgy gondolják, hogy "nincsen olyan páncél-vastagság, amit ne lehetne átütni"7. Tehát a fejlesztésnek a jelenleg meglévő eszközök túlélőképességére is kell irányulnia.

A már korábban beindított és a BOEING által, mint generál kivitelező által összefogott "Jövő Harci Eszközei" (FCS) programban, kiemelt feladatot kapott a RAYTHEON amerikai cég. A RAYTHEON feladatul kapta, oldja meg azt a feladatot, hogy a már meglévő és az általa a közeljövőben kifejlesztendő új eszközökkel a harckocsira kilőtt támadó lövedékeket ill. rakétákat ( - még a becsapódás előtt! - ) fedezze fel és egy integrált rendszer keretében, legyen képes azokat megsemmisíteni. Azaz, az új elképzelt rendszert a már meglévő "aktív felületvédelmi rendszerrel" hozza összhangba8.

Természetesen mindaddig, amíg ez nem valósul meg, a fenyegetettség változatlanul fennáll.

Egy adat annak bizonyítására, hogy ez mennyire így van: az USA hadseregének központi parancsnoksága a HUMVEE könnyű gépkocsikból 235 db-ot rendelt a háború elején iraki használatra, főleg a katonai rendőrség részére. Jelenleg már a páncélozott/védett változatból az igény a "hadműveleti területnek" számító Irakban 18.669 db és a termelést a havi 30 db-ról 1.074 db-ra kellett növelni. Mára lassan a hadsereg összes HUMVEE-ját a páncélozott változatra kellett lecserélni, tehát itt egy, az akut probléma megoldását eredményező korszerűsítés történt, amely az "Armor Holdings" cég számára is kiváló üzletnek bizonyult.

Ez a páncélvédett gépkocsi képezi a közepes harcászati szállító jármű-család alapjárművét Irakban. Természetesen a hosszabb távú fejlesztés folyik, de még nem világos, hogy mikor lesz a hadsereg és a tengerészgyalogság ellátva a még csak a tervező asztalon létező egyéb járművel és felszereléssel.

3. Az Izraeli elképzelések [3]

A fejlesztések és korszerűsítések hatékonyságának sajnos minden esetben a lezajlott háborús események a fokmérői.

A nemrégiben lezajlott izraeli-libanoni összecsapás a világ katonai-műszaki szakemberei számára is komoly tanulsággal szolgált.9 Az izraeli hadsereg a libanoni háborúban 20 db Merkava MK 2,3 és 4 hk.-t veszített el, amiből 14 db-ot irányított páncéltörő rakétával lőttek10 ki. A szakértők rámutattak, hogy az összes a Hezbollah által kilőtt irányított páncéltörő rakétával eltalált izraeli tank, mintegy felét a rakéták átütötték.

Ez az eredményesség megdöbbentette az izraeli HM illetékeseit és azonnal az "aktív felület-védelem" (APS) (aktív páncél-védelem) megvalósítására koncentráltak nagyobb pénzösszegeket. Az izraeli HM felkérte a RAFAEL ARMAMENT DEVELOPMENT céget, hogy gyorsítsa fel azon kutatásait, melynek eredményeit eredetileg is 2007-ben már a gyakorlatban kellene megvalósítani. Az Izraeli HM hasonló gyorsítást kért a kutató-fejlesztő munkákban az IZRAELI MILITARY INDUSTRIES cégtől is. Ma még nagyon nehéz megállapítani, hogy ennek az úgynevezett "aktív felület-védelemnek" mikorra várható a nagy sorozatú gyártási megvalósulása, de az eredmény bizonyos jelei már kezdenek látszani.

Tény, hogy a RAYTHEON, már 2006-ban 70 millió USD-t kapott a BAE (British Aerospace System) cégtől a kutatások felgyorsítására, illetve a már elért eredmények minél előbb való technologizálására11. A RAYTHEON cég kijelentette, hogy 2010-ig a felhasználói teszthez a kísérleti mintapéldányt leszállítja. (Mind a brit, mind pedig az amerikai vezetés ugyanakkor sürgeti a céget a minél előbbi eredmény elérésére!)

Felgyorsult az izraeli RAFAEL és az amerikai GENERAL DYNAMICS12 együttműködése is. A két cég az új amerikai PSZH, a "STRYKER" részére fejleszt biztonsági rendszert. Ez a biztonsági rendszer két részből áll, mely tartalmaz "halálos" és "halált nem okozó" fegyverzeti megoldásokat. Ugyanakkor, mind a két rendszer elsősorban az utcai harcokban való általános védettség fokozását és a túlélőképesség javítását célozza. A probléma - Sorenson amerikai tábornok szerint - a következő:

"A járműre telepített rendszer természetesen" ki tud ütni egy RPG lövedéket, de ezzel egy időben a mellette, gyalog közlekedő katonák és/vagy civilek közül, minimum 20 főt azonnal meg is ölhet". Ugyanakkor városi területen (utcai harctevékenység) elképzelhetetlen olyan harcászati megoldás, hogy a harcban kizárólag csakis páncélos eszközök, azaz harckocsik vagy PSZH-k vegyenek részt, tényleges gyalogsági fedezet nélkül!

4. A jövő kérdése, az USA szemszögéből

Az amerikai szárazföldi csapatok parancsnokságán rendkívül komolyan elemezték a libanoni-izraeli konfliktus, valamint az iraki helyzet tanulságait. Többen, köztük David Melcher altbgy. az USA hadserege, VKF fejlesztési helyettese, úgy vélik, hogy alapvető változásokra van szükség az eszközök kiválasztásában. Itt igencsak megnőhet a Stryker jelentősége, mert kellően csendes-járású, kellően védett és megfelelő tűzerejű. A közeljövőben ez a jármű lesz a legfontosabb PSZH. Irakban.

Mára már tény, hogy olyan korábban jól beváltnak tűnő járművet, mint az M 117-es Páncélozott Biztonsági Járművet, a hadsereg már nem fogja alkalmazni, rendelést erre a járműre nem ad fel.

Ugyanakkor bizonyos egyéb kategóriákban változatlanul folyik a konkurencia-harc az optimális járművek, szállító eszközök kifejlesztésére az állami megrendelés elnyerése céljából.

5. Modernizáció a Magyar Honvédség szemszögéből

A Magyar Honvédségnek erre a területre irányuló fejlesztési elképzeléseiről nincsen tudomásom. A Magyar Honvédségnél még meglévő és rendszerben tartott néhány harckocsit és lövészpáncélost azonban szintén modernizálni kellene ahhoz, hogy színvonaluk közeledjen a NATO más tagállamaiban már beindított ilyen irányú erőfeszítésekhez13. Kizárólag annyi szivárgott ki, hogy előbb-utóbb, a BTR-80 PSZH modernizálására fog sor kerülni. Ez az elképzelés szerintem nagyon helyes, de egyben a megoldás nehezen érthető, hiszen a korábban a BM tulajdonában lévő, a Határőrség által használt (vagy nem használt) szinte "0" kilométeres PSZH-kat a magyar állam eladta. A BMP-1 modernizációjáról szintén nincs hír. A T-72 hk. szintén már nem tartozik a legmodernebb eszközök közé. Annak a néhány darabnak, ami még rendszerben van, a korszerűsítéséről szintén nincsen tudomásom.

Következtetések

1. Mindenfajta hk. illetve PSZH korszerűsítés egyik legfontosabb kérdése az optimalizáció.


1.sz.ábra

Ha a világ bármely hadserege is akarna bármilyen modernizációt a hk. és PSZH eszközök területén, akkor az 1. sz. ábra besatírozott részében kell gondolkodnia. Természetesen lehetnek eltérések az optimumtól bármely irányba, de akkor az valaminek a rovására történik.

2. Az angol-amerika haditechnikai kutató és fejlesztő bázisok keresik annak a módját, hogyan lehetne az elmúlt évtizedek eszközeit felújítani, modernizálni, illetve rendszerben tartani. Mivel a politikusok rájöttek, hogy az elkövetkező évtizedekben sehol sem lesz pénz több ezer darabos új eszköz megvételére, ezért meg kell találni a modernizáció optimális módját. Náluk a fejlesztési cél a nagyon drága emberi erőforrás védelme!

3. Az orosz-ukrán módszer szerint ők az olcsóbb, fegyverzeti és gépészeti modernizációt tartják szükségesnek. Az új "modernebb" eszközök háborús körülmények, feltételek közötti kipróbálására kétséges, hogy jelenleg mennyire van lehetőségük. A "túlélőképesség" javításáról a források egyáltalán nem szólnak. Célterület: a fejlődő országok és a korábbi vevők piacának az újbóli megszerzése, lehetőleg maximálisan illeszkedve a vevők óhajához.

4. Az angol-amerikai (izraeli) módszer vegyes. Ez tartalmaz vadonatúj fejlesztéseket, régi eszközök modernizációját és futurisztikus elképzelések kipróbálását is. Ugyanakkor lehetőség van a legújabb eszközök háborús körülmények közötti kipróbálására és az eredmények messzemenő elemzésére is. Célterület: A NATO és a NATO-val szövetséges hadseregek piacának a megszerzése.

Nem tudni, hogy mit hoz a jövő, de nagyon nagy pénzről van szó. És nem utolsó sorban a harcoló katonák életének védelméről is.

5. Talán célszerű lenne ebbe, a közeljövőben milliárdos piacra akár az EDA, akár más szervezet révén, de a még maradék magyar hadiiparnak bekapcsolódnia. Ellenkező esetben a közösségi feladatok megoldásában való részvétel tisztán költségvetési probléma lesz, hiszen a mi eszközeink közösség által elvárt követelményeknek nem fognak megfelelni!

 

FELHASZNÁLT IRODALOM 

[1.] Dr. Ungvár Gyula: A haditechnikai fejlesztés-korszerűsítés (FEKOR) filozófiája és stratégiája. ZMNE, 2005. Egyetemi Jegyzet

[2.] Dr. Turcsányi Károly: Üzemfenntartás elmélet és módszertan, ZMNE, 2000. Egyetemi Jegyzet.

[3.] Janes Defence Weekly, 2006. január-október, vol. 43. ISSN 2653818

[4.] The Defence Almanach, 2003. 04, 05, ISSN 0722-3226

Vissza a szöveghez


Jegyzetek:

1 okl. közgazdász-mérnök

2 Például utcai harc esetén

3 A harckocsik jövőbeni szerepét egyes teoretikusok támadják, illetve megkérdőjelezik. Vannak, akik teljesen feleslegesnek tartják és vannak, akik pedig - az aszimmetrikus hadviselés ellenére - mindent erre alapoznak. Szerintem az igazság valahol a kettő között lehet.

4 Iraki és afganisztáni tapasztalatok felhasználása.

5 Habár ez a feltevés /elképzelés a Jane'sDefence Weekly több számában megjelent mértékadó szakemberek megkérdőjelezik ennek az állításnak a realitását!

6 Feltűnő, hogy sem a páncél védettséget, sem az ABV védettséget nem említették!

7 Ezt a kijelentést az ipari vezetőkkel folytatott megbeszélésen mondta Jozef Yakovas altbgy. az USA HM beszerzési, logisztikai és technikai helyettese.

8 Ez a védelmi rendszer már az un. második generációs aktív felületvédelmi rendszer lesz ahol a két rendszer az "aktív felület védelmi rendszer" illetve az "aktív érzékelő és reagáló rendszer" összhangja valósul meg.

9 Jelen cikkben sem a politikai, sem pedig a hadtudományi (harcászati) kérdésekkel nem foglalkozom. Kizárólag a katonai műszaki kérdésekre koncentrálok.

10 A nyugati sajtó-források szerint, ezek mindegyike a szovjet (orosz) fegyvertár különböző típusai voltak a jó öreg RPG-7-től kezdve annak modernebb változatait is beleértve. Szinte mindegyik páncéltörő rakéta ebben a felsorolásban megtalálható volt, "KONKURSZ", "MALJUTKA" stb, de még a legmodernebb ún. tandem robbanófejesek is! Forrás: Jane's Defense Weekly több száma, 2006-2007 évben.

11 Mivel az angol hadsereg páncélos eszközeit is ezzel az un. aktív védelemmel akarják ellátni, itt kapcsolódott be a finanszírozásba a BAE is, mert az iraki problémák ezt a kutatás-fejlesztést kiemelten kezelendő kérdéssé léptették elő. (BAE= British Aerospace)

12 Ez az együttműködés elsősorban a rakéta-technika területén és az ehhez szükséges teljes vertikumú elektronikai kutatás-fejlesztés és beszállítás területén áll fenn. Forrás: Jane's Defense Weekly több száma 2005-2007 évben.

13 Szinte mindegyik NATO tagállamban, de még a nem NATO-tagállam, a PfP keretében együttműködő országokban (pl. Finnország) is folyik ilyen kutatás és munka. Az elsődleges cél a túlélőképesség javítása. Jelen munkában nem tudok kitérni - a terjedelem szűkössége miatt - az egyéb NATO országokban az ezen a területen folytatott kutatásokra illetve azok eredményeire. Forrás: Személyes tapasztalat, prezentációkon való részvétel.

14 "Egy szövetségi rendszeren belül egységes felfogású harceljárás, harcvezetés csak azonos (vagy legalábbis közel azonos) harci képességekre épülve képzelhető el, mert egy többnemzetiségű közös akcióban csak fegyverzetileg egyen-szilárd mobilitású és tűzképes alegységeknek szabható - érdemben - közös harcászati feladat és várható annak eredményes megoldása".
Dr. Ungvár Gyula: A haditechnikai fejlesztés-korszerűsítés (FEKOR) filozófiája és stratégiája, Egyetemi Jegyzet, ZMNE, 2005. 126. oldal.

Vissza a szöveghez

Vissza a tartalomhoz

© ZMNE BJKMK 2007.