Magyar Sporttudományi Társaság, Sakk- és Sakkelméleti Bizottság elnök, nemzetközi sakkmester, nemzetközi versenybíró, FIDE-edző E-mail: hardicsay.peter@chello.hu | ||
Mit fejleszt a sakk fiatalkorban? [1]
Az agresszió szabályozottan épül le (nevelési előny, nézzük meg például a játszó fiatalokat)
Fiatal (gyermekkorú) nagymesterek Ma már két fiatal férfi szerzett 12 éves korban sakk nagymesteri címet, Sergey Karjakin és Magnus Carlsen A nagymesteri korhatár rohamosan csökken. Ma már 8 évesek számára is van korosztályos nemzetközi bajnokság! Családban ezt az edzési szintet nehéz produkálni, profi edzőket kell alkalmazni A Kínai Sakkiskola szemléletmódja [2] a Kínai Sakkiskola című könyvében Liu Wenzhe országos főedző a sakk intuíciót 4 részre osztja: 1. fantázia, vizualizáció, megérzés (imagination, visualisation, divination); 2. ihlet (inspiration); 3. szórakozás, érzés és különböző emberi kedélyállapotok (passion, feeling, various human moods); 4. pozíció érzék (positional sense) A pozíció érzék jellemzői három kategóriába sorolhatók: 1. kombinált érzékek (1-20), melyek tovább osztódnak stratégiai (1-12) és taktikai érzékekre (13-20) 34 szempontot sorol fel a pozíció érzék jellemzésére 1. pozíciós intuíció ,(a hatodik érzék) /positional intuition/; 2. teljességi érzék /sense of totality/; 3. megnyitási érzék /sense of opening/; 4. középjáték érzék /sense of middlegame/; 5. végjáték érzék /sense of endgame/; 6. feladványszerzési érzék / sense akin to the composition of studies/; 7. anyagi érték érzéke (a könnyen beváltható értékek érzéke)/sense of material values/; 8. áldozati érzék(a stratégiai érzéknek alárendelve)/sense of sacrifice/; 9. dinamikus egyensúlyi érzék /sense of dynamic equilibrium/; 10. irányítási érzék /sense of direction/; 11. speciális és váratlan helyzet megérzése/ foreboding that there is something special and unexpected in the position/ ; 12. győzelmi-, döntetlen-, illetve vereségi érzék/ sense of victory and defeat/; 13. taktikai megérzés (taktikai lehetőség megérzése) /sense of tactics/; 14. valami később bekövetkező megérzése /sense of still preserving someting for later use/; 15. általános lépési érzék (a legcélravezetőbb lépés megérzése)/ sense of the obscure move/; 16. a fenyegetés erősebb, mint a végrehajtás /the treat stronger than the execution/ ; 17. a túlcsordulás elkerülése /avoidance of excess/ 18. lendület- és lelkiállapotkontroll /controll of impulse and mood/; 19. pillanat érzék /sence of nuance/; 20. rend és ütem érzék /sense of order and sequence/; 21. koordináció /co-ordination/; 22. térérzék /sense of space/; 23. forma és izom érzék /sense of form and muscle/; 24. erősség és gyengeség érzéke /sense of strength and weakness/; 25. súly és könnyedség érzéke /sense of weight and lightness/; 26. vékonyság és vastagság érzéke /sence of thin and thick/; 27. támadási és védekezési érzék a bábok mozgásában /sence of depth/; 28. rugalmasság /elasticity/; 29. támadó és védő lépések érzéke /sence of offensive and defensive moves/; 30. lehetőség érzék /sence of opportunity/; 31. ütemérzék /sence of tempo/; 32. sebesség érzék /sence of speed/; 33. ritmusérzék /rhythmic sence/; 34. a döntéshozatal intuitív megragadása /sence of urgency/ A felsoroltak között kapcsolat és egység van. "Az emberek hatékony vezetésének kulcsa az individualizáció"[3] A tanulás és a teljesítmény Egyszerre kell tudni a tanulást szabványosítani és a személyre szabni is A tanulási folyamatok gyorsabban növelik a munka termelékenységét, mintha megpróbálnánk a régit lebontani és helyette valami újat létrehozni, ami viszont kihatással van a korlátolt erőforrások elosztására Képessé kell válni, és másokat is azzá kell tenni, hogy a kíváncsiságot válasszák az abszolút bizonyosság helyett, hogy egy jobb élet lehetőségét válasszák az egyszerű életben maradás helyett, és a boldogulásra való esélyt a puszta túlélés helyett A hosszú távon jelentkező előnyöket kell választani a rövidtávon jelentkező hátrányok elkerülése helyett Meg kell növelni a szociális és a pszichológiai tőkét Ma a csúcsteljesítmény alapja az általunk létrehozott, egyéni és vállalati szintű többlet. Ebből következik, hogy a 21. század új vezetői paradigmája a gyógyítás helyett a megelőzés (például a mentálhigiéné-lelki egészségvédelem-) kell, hogy legyen Az éles elme hogyan lát előre? Hogyan látható előre, mi a következő lépés, ha változás következik be az életünkben (az élet stratégiájának változása)? A legnagyobb vállalkozók egyben nagy művészek, feltalálók és üzleti zsenik is voltak, sőt még ennél is többek: meglehetősen jó szociológusnak is bizonyultak. Kiválóan ötvözik a különböző területekről származó tudást és ötleteket. Ez az éles elme előrelátása kombinatív úton. Az ilyen lehetőségek minden szinten, időben és térben megtalálhatók. A szervezeti szinten használt megoldásokat egyéni szinten is alkalmazhatjuk Kombinatív képesség tanítása A sakk egyik fő alkotója, módszere, a kombinatív képesség, tehát a sakk tanulásával nagymértékben fejleszthető. A kombinatív képesség fejlesztése a sakkban már az első partitól kezdve alkalmazásra kerül. A sakkban célszerű a kombinatív képesség tanítását összekapcsolni az esztétikai és az etikai neveléssel. Ez a képesség a problémamegoldás kulcsa Miért nem adod már fel? (a tekintet fiatal korban még mindent elárul, de a higgadtság végig megmarad. Az adott állásban a sötét rövidesen védhetetlen mattot ad, de türelmesen várja ellenfele kapitulációját.)
A téma által indukált új – pedagógiai tartalmú és a teljesítménnyel összefüggő – hipotézisek, melyeket szeretnék igazolni, illetve kutatókkal igazoltatni: 1. az élethosszig tartó tanulás elve által javasolt folyamatos önképzés együttmozog a sakkbeli állásmegítéléssel, mely folyamatosan fejlődik 2. a teljesítőképes-, és az alkalmazható tudás megszerzésére irányuló képzés és önképzés leggazdaságosabb módja a sakkbeli állásmegítélés fejlesztése
Felhasznált irodalom:
[1] Hardicsay Péter: Miért gondolkodik másként a sakkozó? 2. kiadás Spirál, Budapest, 2005. [2] Liu Wenzhe: Kínai Sakkiskola. Batsford, London, 2002. [3] Dr. Jonas Ridderstrale – Kjell A. Nordström: Funky business - A tehetség táncoltatja a tőkét. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2001. |
© ZMNE BJKMK 2008.