A SAKK OKTATÁSÁNAK HATÁSA A KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE ÉS A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSRE
Tudományos konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe keretében
2007. november 21.

Hardicsay  Péter:
A sakkozók speciális személyiségtulajdonságai és ezek hatása a teljesítményre

Magyar Sporttudományi Társaság, Sakk- és Sakkelméleti
Bizottság elnök,
nemzetközi sakkmester,
nemzetközi versenybíró,
FIDE-edző
E-mail: hardicsay.peter@chello.hu  

 

Mit fejleszt a sakk fiatalkorban? [1]

  • Akaraterőt
  • Koncentrációt
  •  Növeli az önbizalmat, ezáltal kooperációra késztet
  • A figyelmet
  • A rövid- és hosszú távú memóriát (RTM és HTM)
  • A kompetenciát: ami pszichológiailag meghatározott rendszer, amikor a tanulás módjai, a fejlődés és a fejlesztés lehetőségei öröklött sémákon alapulnak.
  • A kompetencia fejlődése nagyrészt életkorhoz kötött, ebben a fiatalkor a kitüntetett életszakasz. (Csapó Benő 2004)
  • Alacsony szorongásszintet eredményez
  • A transzfer képességet. Az új helyzetekhez való alkalmazkodás elsősorban a transzfer jelenségen keresztül ragadható meg
  • A sakk esztétikájának megismerése, elsajátítása a művészi képességeket és az elvont gondolkodást erősíti. Ide tartozik a többszörös áramlatélmény (flow)
  • A tervezést, célirányos gondolkodást
  • A fiatal rendszerszemléletet tanul és alkalmaz következetesen
  • Az intuitív részképességet kismértékben fejleszti. Az intuíció magas szintje lehetővé teszi a gondolati előrelátást, előretervezést könnyen át nem tekinthető helyzetekben. A sakknagymesterek számára a több tízezer gondolkodási tömb biztos birtoklása mellett az intuíció biztosítja azt a többletet, amit számítógép sohasem érhet el
  • A szabályok és az etika ismeretét (gyorsjátékban is meg kell őriznünk a higgadtságunkat.) 


1 . ábra

Az agresszió szabályozottan épül le (nevelési előny, nézzük meg például a játszó fiatalokat) 


2 . ábra

Fiatal (gyermekkorú) nagymesterek

Ma már két fiatal férfi szerzett 12 éves korban sakk nagymesteri címet, Sergey Karjakin és Magnus Carlsen

A nagymesteri korhatár rohamosan csökken. Ma már 8 évesek számára is van korosztályos nemzetközi bajnokság!

Családban ezt az edzési szintet nehéz produkálni, profi edzőket kell alkalmazni

A Kínai Sakkiskola szemléletmódja [2]

a Kínai Sakkiskola című könyvében Liu Wenzhe országos főedző a sakk intuíciót 4 részre osztja: 1. fantázia, vizualizáció, megérzés (imagination, visualisation, divination); 2. ihlet (inspiration); 3. szórakozás, érzés és különböző emberi kedélyállapotok (passion, feeling, various human moods); 4. pozíció érzék (positional sense)

A pozíció érzék jellemzői három kategóriába sorolhatók:

1. kombinált érzékek (1-20), melyek tovább osztódnak stratégiai (1-12) és taktikai érzékekre (13-20)
2. speciális érzékek (21-28)
3. idő érzékek (29-34)

34 szempontot sorol fel a pozíció érzék jellemzésére

1. pozíciós intuíció ,(a hatodik érzék) /positional intuition/;

2. teljességi érzék /sense of totality/;

3. megnyitási érzék /sense of opening/;

4. középjáték érzék /sense of middlegame/;

5. végjáték érzék /sense of endgame/;

6. feladványszerzési érzék / sense akin to the composition of studies/;

7. anyagi érték érzéke (a könnyen beváltható értékek érzéke)/sense of material values/;

8. áldozati érzék(a stratégiai érzéknek alárendelve)/sense of sacrifice/;

9. dinamikus egyensúlyi érzék /sense of dynamic equilibrium/;

10. irányítási érzék /sense of direction/;

11. speciális és váratlan helyzet megérzése/ foreboding that there is something special and unexpected in the position/ ;

12. győzelmi-, döntetlen-, illetve vereségi érzék/ sense of victory and defeat/;

13. taktikai megérzés (taktikai lehetőség megérzése) /sense of tactics/;

14. valami később bekövetkező megérzése /sense of still preserving someting for later use/;

15. általános lépési érzék (a legcélravezetőbb lépés megérzése)/ sense of the obscure move/;

16. a fenyegetés erősebb, mint a végrehajtás /the treat stronger  than the execution/ ;

17. a túlcsordulás elkerülése /avoidance of excess/

18. lendület- és lelkiállapotkontroll /controll of impulse and mood/;

19. pillanat érzék /sence of nuance/;

20. rend és ütem érzék /sense of order and sequence/;

21. koordináció /co-ordination/;

22. térérzék /sense of space/;

23. forma és izom érzék /sense of form and muscle/;

24. erősség és gyengeség érzéke /sense of strength and weakness/;

25. súly és könnyedség érzéke /sense of weight and lightness/;

26. vékonyság és vastagság érzéke /sence of thin and thick/;

27. támadási és védekezési érzék a bábok mozgásában /sence of depth/;

28. rugalmasság /elasticity/;

29. támadó és védő lépések érzéke /sence of offensive and defensive moves/;

30. lehetőség érzék /sence of opportunity/;

31. ütemérzék /sence of tempo/;

32. sebesség érzék /sence of speed/; 33. ritmusérzék /rhythmic sence/;

34. a döntéshozatal intuitív megragadása /sence of urgency/

A felsoroltak között kapcsolat és egység van.

"Az emberek hatékony vezetésének kulcsa az individualizáció"[3]

 A tanulás és a teljesítmény

Egyszerre kell tudni a tanulást szabványosítani és a személyre szabni is

A tanulási folyamatok gyorsabban növelik a munka termelékenységét, mintha megpróbálnánk a régit lebontani és helyette valami újat létrehozni, ami viszont kihatással van a korlátolt erőforrások elosztására

 Képessé kell válni, és másokat is azzá kell tenni, hogy a kíváncsiságot válasszák az abszolút bizonyosság helyett, hogy egy jobb élet lehetőségét válasszák az egyszerű életben maradás helyett, és a boldogulásra való esélyt a puszta túlélés helyett

A hosszú távon jelentkező előnyöket kell választani a rövidtávon jelentkező hátrányok elkerülése helyett

Meg kell növelni a szociális és a pszichológiai tőkét

Ma a csúcsteljesítmény alapja az általunk létrehozott, egyéni és vállalati szintű többlet. Ebből következik, hogy a 21. század új vezetői paradigmája a gyógyítás helyett a megelőzés (például a mentálhigiéné-lelki egészségvédelem-) kell, hogy legyen

 Az éles elme hogyan lát előre?

Hogyan látható előre, mi a következő lépés, ha változás következik be az életünkben (az élet stratégiájának változása)?

A legnagyobb vállalkozók egyben nagy művészek, feltalálók és üzleti zsenik is voltak, sőt még ennél is többek: meglehetősen jó szociológusnak is bizonyultak. Kiválóan ötvözik a különböző területekről származó tudást és ötleteket. Ez az éles elme előrelátása kombinatív úton. Az ilyen lehetőségek minden szinten, időben és térben megtalálhatók. A szervezeti szinten használt megoldásokat egyéni szinten is alkalmazhatjuk

 Kombinatív képesség tanítása

A sakk egyik fő alkotója, módszere, a kombinatív képesség, tehát a sakk tanulásával nagymértékben fejleszthető. A kombinatív képesség fejlesztése a sakkban már az első partitól kezdve alkalmazásra kerül. A sakkban célszerű a kombinatív képesség tanítását összekapcsolni az esztétikai és az etikai neveléssel. Ez a képesség a problémamegoldás kulcsa

Miért nem adod már fel? (a tekintet fiatal korban még mindent elárul, de a higgadtság végig megmarad. Az adott állásban a sötét rövidesen védhetetlen mattot ad, de türelmesen várja ellenfele kapitulációját.)


3 . ábra

A téma által indukált új – pedagógiai tartalmú és a teljesítménnyel összefüggő – hipotézisek, melyeket szeretnék igazolni, illetve kutatókkal igazoltatni:

1. az élethosszig tartó tanulás elve által javasolt folyamatos önképzés együttmozog a sakkbeli állásmegítéléssel, mely folyamatosan fejlődik

2. a teljesítőképes-, és az alkalmazható tudás megszerzésére irányuló képzés és önképzés leggazdaságosabb módja a sakkbeli állásmegítélés fejlesztése

 

Felhasznált irodalom:

[1] Hardicsay Péter: Miért gondolkodik másként a sakkozó? 2. kiadás Spirál, Budapest, 2005.

[2] Liu Wenzhe: Kínai Sakkiskola.  Batsford, London, 2002.

[3] Dr. Jonas Ridderstrale – Kjell A. Nordström: Funky business - A tehetség táncoltatja a tőkét.  KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2001.

Vissza a tartalomhoz

© ZMNE BJKMK 2008.