a hadtudomány doktora, egyetemi tanár ZMNE E-mail: kende.gyorgy@zmne.hu | ||
„A sakkjáték törvényszerűségeinek és informatikai hátterének • A sakk és hadászat, a sakk és képességfejlesztés, a sakk és a személyiségfejlesztés összefüggése korántsem új. • A javasolt kutatási témának az elmúlt évtizedek informatikai haladása ad aktualitást. • 2004-ben svéd és ausztrál kutatók számítógépes és matematikai módszerek alkalmazásával jelentős eredményeket értek el a sakk és a háború összefüggéseinek kutatásában. • A sakkjáték ma már kitűnő informatikai háttérrel rendelkezik, aminek köszönhetően jelentősen megnőtt a sakkoktatás hatékonysága. • Ebből következően viszonylag könnyen kidolgozhatóak és megvalósíthatóak a sakkjátékon keresztül történő képességfejlesztés és személyiségfejlesztés korszerű módszerei. ElőzményekA témakörben 2005. óta kutatunk, és eddig három publikáció jelent meg nyomtatásban: 1. A sakk mint hadijáték és a képességfejlesztés eszköze.1 (Hadtudomány, 2006. 1-2.szám,101-110. oldal.) 2. Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development.2 (AARMS - Academic and Applied Research in Military Science -, 2006. Volume 5 Issue 3 456-466 p-p.) Ennek rövidített változata megjelent a Chessville internetes folyóiratban is.3 3. The Use of Chess in Military Matters. (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe 2007/1, Warszawa, 412-424. p-p.) Ugyanez lengyel nyelven – Gra w szachy a rozwiazywanie problemów wojskowych. (ugyanott, 399-412. p-p.) A témával négy tudományos konferencián szerepeltünk bemutatónk: 1. Use of chess in military education4 (ZMNE, „New Challenges in the Field of Military Sciences 2006” konferencia) A téma olyan érdeklődést váltott ki a konferencián, hogy utána egy rendkívüli workshopot tartottunk. Szilágyi Péter újságíró sakkmester így méltatta a kezdeményezésünket:5 „A budapesti fórum két szempontból is új színt jelent a sakk és a tudomány együttműködésének krónikájában. Ez az ősi játék a legkorszerűbb informatikai vívmányokkal társulva visszatért gyökereihez, a hadügyekhez, egyúttal bekapcsolódott napjaink katonai parancsnokainak magasabb szintű felkészítésébe, másrészt rangos nemzetközi tudományos eszmecserén talán először szerepelt a sakk önálló témaként (magyar viszonylatban ezt szinte biztosra vehetjük).” 2. Chess and Knowledge Management6(„Man within Knowledge Based Organization”,The 11th International Conference, Sibiu - Nagyszeben, Romania November 2006.) 3. Chess in military education7 (69th NTG WG IT&ED -- Spring Meeting 2007 – Oberammergau, May 2007.) A jegyzőkönyv szerint az előadás komoly érdeklődést váltott ki a NATO Training Group konferenciáján: „A magyar képviselő gondolatébresztő előadást tartott a sakkjáték hasznosságáról a katonai képzésben. Tájékoztatója bizonyos hátteret és kapcsolatot mutatott ki a katonai stratégiával, analógiákat, fontos történelmi szereplőket és filozófiákat, kísérleteket, kutatási célokat, várható eredményeket és tervezett akciókat mutatott be. A tájékoztató nagyon érdekes és éleselméjű volt.” 4. A new PhD research topic about relationship of chess and military questions8 („New Challenges in the Field of Military Sciences 2007” konferencia, ZMNE, 2007. november 13-14. Az elmúlt évben több jelentős esemény történt a témakörben
• „A SPICE célkitűzése, hogy barátainkkal és kollégáinkkal a sakk, az oktatás, a technológia és a kutatás felemelkedésén dolgozzunk.„ • “A SPICE a sakkoktatás, -kutatás és -technológia fő központjává fog válni.”10
• „A sakk hatása az iskolai és a közösségi (formális és informális) oktatási programokban, a gyermekek és a fiatalok érzelmi nevelésében, valamint társadalmi beilleszkedésében?” • „Hogyan segítik a sakk fejlesztési programok a formális oktatás és az informális nevelés új módszereit?” • „Milyen kapcsolat van a sakkjáték valamint a sakk edzés és tanácsadás között?” • „Hogyan segíti az iskolai és a közösségi sakktanítás társadalmi és kulturális tőke létrehozását?”
Egy részlet a cikkből: “Az 1920-as években a Szovjetunióban végzett kutatás eredményei szerint a sakkmesternek az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie: 1) Kiváló fizikai erőnlét és egészség 2) Erős idegek 3) Önuralom 4) Sokoldalú figyelem-megosztási képesség 5) A dinamikus összefüggések felismerésének képessége 6) Elmélkedő észjárás 7) Magasfokú intellektuális fejlettség 8) Objektív gondolkodóképesség 9) Konkrét gondolkodási képesség 10) Erős sakk-memória 11) Erős szintetikus és képi gondolkodás 12) Kombinációs készség 13) Fegyelmezett akaraterő 14) Magas aktivitású intellektus 15) Fegyelmezett érzelmek 16) Önbizalom” Célkitűzések• A sakkjáték, a hadászat és a harcászat összefüggéseinek feltárása. • A sakkjáték informatikai hétterének elemzése a katonai alkalmazhatóság szempontjából. • A sakkjáték, a játékelmélet és a harcvezetés kapcsolata. • A sakk és harcvezetés közötti hasonlóságok és különbözőségek feltárása. • A sakkjáték informatikai módszerei katonai és haditechnikai alkalmazhatóságának vizsgálata. • Annak feltárása és elemzése, hogy vannak-e a sakkjáték oktatásának példái külföldi katonai tanintézetekben. A fő célok az alábbiak:
• A módszerek a többféle célkitűzésnek megfelelően és különbözőek lehetnek. • A klasszikus kutatási és forráskutatási módszerek mellett célszerű a sakkjátékkal kapcsolatos informatikai háttér és az Internet széleskörű kutatása, a nemzetközi együttműködési lehetőségek kihasználása. • A témával kapcsolatos PhD értekezések felkutatása. Kutatás az interneten, sakk-honlapok (pl. chessbase.com, professorchess.com) stb. tartalmának oktatási és katonai szempontból történő elemzése • Alkalmas Google keresőkifejezések és keresési módszerek feltárása. Tervezett, illetve várható új tudományos eredményekA várható új tudományos eredmények a kutatási célok helyes kitűzéséből és alkalmas módszerekkel történő sikeres megvalósításából adódnak. • Annak elemzése, hogy a ma már szupernagymesteri szintű sakkprogramok (pl. Fritz10) hasznosíthatóak-e a számítógéppel segített csapatvezetés algoritmusaiban, valamint a harctéri parancsnokok képzésében. • A sakkjáték és a harctéri tevékenység, a sakkjáték és a haditechnikai eszközök célszerű alkalmazása, a sakkjáték és a vezetés és irányítás, a sakkjáték és a harctériinformációs bizonytalanság összefüggéseinek feltárása. • A sakkjátéknak a képességfejlesztésben és a személyiségfejlesztésben való alkalmazhatósága hogyan hasznosítható a tisztképzésben, a BSc és az MSc képzésben, továbbá mit, hogyan és milyen tartalommal lenne érdemes oktatni a ZMNE-n. • Tantárgyi programok főbb vonásainak kimunkálása (lehetséges megnevezés: Sakkjáték, harcvezetés és képességfejlesztés) bevezetése. • Egyetemi jegyzet, tankönyv, multimédiás távoktatási tananyag jellegének és tartalmának meghatározása.
IRODALOM
[1.] Ferguson, R.C.: Teacher's Guide: Research and Benefits of Chess. Homepage of Illowa Chess Club. (http://www.quadcitychess.com/benefits_of_chess.html) [2.] Finzkeller, R. et al.: Sakk. A játék 2000 éve. (Kulturtrade Publishing House, Budapest, 1993.) [3.] Hardicsay P.: Miért gondolkodik másként a sakkozó? (Spirál Publishing House, Budapest, 2004.) [4.] Kasparov, Garry: How Life Imitates Chess. (Random House UK Ltd. 288 p. ISBN-13: 978-0434015405)
[5.]
Kende György: A sakk, mint hadijáték és a képességfejlesztés eszköze (Hadtudomány 2006/1-2. 101-110. p.)
[6.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development (AARMS - Academic and Applied Research in Military Science -, 2006. Volume 5 Issue 3. 456-466. p.
[7.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development [8.] Kende, György – Seres, György: The Use of Chess in Military Matters. (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe 2007/1, Warszawa, 412-424. p.) [9.] Kuylenstierna, Jan – Rydmark, Joacim – Sandström, Hans: Some research results obtained with DKE: A dynamic war-game for experiments, http://www.dodccrp.org/events/9th_ICCRTS/CD/papers/065.pdf [10.] Szilágyi Péter: Állomások és mérföldkövek - A sakk képességfejlesztő hatásainak kutatása külföldön és Magyarországon (ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 2007/6 http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2007-06-ta-Tobbek-Allomasok
[11.]
The Benefits of Chess in Education. (A Collection of Studies and Papers on Chess and Education. Compiled by: Patrick S. McDonald Youth Coordinator for the Chess Federation of Canada World Chess Federation Homepage.) [12.] Young, E.: Chess! What is it good for? (The Guardian, March 4 2004.) 5 Szilágyi Péter: Állomások és mérföldkövek - A sakk képességfejlesztő hatásainak kutatása külföldön és Magyarországon (Pedagógiai Szemle, 2007/6.) 11 Kende-Seres: The use of chess in military matters, (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe , Warszawa, 2007/1, 412-424. p.) |
© ZMNE BJKMK 2008.