A SAKK OKTATÁSÁNAK HATÁSA A KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE ÉS A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSRE
Tudományos konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe keretében
2007. november 21.

Orgován Sándor:
A gyermek-sakkoktatásról

nemzetközi sakkmester,
sakkoktató
E-mail: orgovansandor@gmail.com

 

„Álmodsz és játszol”
Márai

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

A királyos játék világméretű elterjedését nagymértékben segíti a világháló kiépülése. Most már milliók és milliók fedezhetik fel a sakkbéli gondolkodás nemes örömét, megízlelhetik a győzelmet. Néhány kattintás és elénk tárul Kaszparov távoktató programja, vagy éppen egyenesben láthatjuk a VB páros meccs döntőjét, esetleg távoli földrészen élő sakkbaráttal mérkőzhetünk. A világ vezető telefontársaságai szolgáltatásaik között a sakkjátékot is ajánlják. A tudományos élet számos területén kutatásokat szerveznek. Élénk érdeklődés kíséri a sakkozók-főleg vezető nagymesterek-gondolkodásának titkait (az információhoz való viszonyulás, befogadás, tárolás, kiválasztás, döntési képesség, a hibakijavító képesség, probléma megoldás…). Néhány érdeklődő „társterület”: agykutatás, kibernetika, katonastratégia, gazdaságfilozófia, matematika, pszichológia, pedagógia, művészetek...Valamennyi felsorolt terület közül-világszerte- a pedagógiai alkalmazás nyerte a legnagyobb lendületet az utóbbi időben. Számos ország közoktatásában kitüntetett helyet foglal el a sakk oktatása. Hazánkban sem ismeretlen (pl.: a Zsolnay-módszer) a kísérleti-jellegű sakkoktatás. A pedagógusok úgy tekintenek a sakkjátékra, mint személyiségformáló, jellemnevelő, készség-képességfejlesztő módszerre. Mindez játékos tanulás és barátságos versengés keretében, osztályozás nélkül valósulhat meg.

Magam a sakkoktatás számos területét bejártam. Hosszú éveken át voltam az ifjúsági válogatott edzője, sokáig vezettem a hallássérültek legjobbjait, OB 1-es csapat vezetőedzői teendőit is elláttam, valamint számos országos tábor munkájában vettem részt. Legtöbbet mégis óvodásokkal és kisiskolásokkal foglalkoztam kizárólag szakkör keretében. Itt említem meg, hogy jónéhány iskolában (pl.: Veresegyháza) óriási lelkesedéssel, és sokszor kiváló eredménnyel folyik az oktatás. Az alsó tagozatosokra szabott 4 éves programból most a legfontosabbat, az első osztályosok számára készített tanmenetet vázlatos formában mutatnám be.

TANTERV
AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA I. OSZTÁLYOS TANULÓI SZÁMÁRA

Célok

·        általános készség, képesség-fejlesztés

·        matematikai készségfejlesztés

·        a sakkjáték alapjainak elsajátítása

·        a játék megszerettetése

·        a tudás elmélyítése (később)

·        jellemformálás

Tevékenységi formák

A sakkoktatás a többi készségfejlesztő tárgyhoz hasonlóan, valamint a játék jellegéből fakadóan nem verbális tevékenységi formákat igényel:

·        egymás elleni gyakorlójátszmák

·        szimultánokon való részvétel

·        tanácskozási játszmák váltása

·        egyszerű és bonyolult kombinációk megoldása

·        könnyed villámjátszmák sakkórával

·        házi versenyek

·        csoportokban történő feladatmegoldás

·        játszmaelemzés

Kívánatosnak látszik az elméleti és gyakorlati arányának helyes meghatározása. Ez csoportonként változó lehet. Általában 7:3 arány egészséges a gyakorlat javára.

Az oktató szerepe

A tanterv sikeressége nagymértékben függhet az oktató szakmai felkészültségétől és pedagógiai érzékétől. Az oktató egyfelől elméleti oktatást tart, másfelől szervezi és irányítja a játékot. Szimultánt ad, segít az elemzésekben elemzi a tanítványok játszmáit, megfigyel, feljegyzéseket készít és kijavítja a hibákat. A sakkoktató elvben pedagógus és sakkozó egy személyben. Fognia, éreznie kell a gyermeki világot. Kezdetben az érdeklődés felkeltése, majd a játék megszerettetése a feladata. Igen fontos, hogy minden diáknak része legyen sikerélményben, valamint olyan légkör kialakítása, amelyben a gyerekek jól érzik magukat, motiváltak, látják a játék szépségét.

Ellenőrzés, értékelés

Gyakorlati formában történik

·        versenyek

·        egylépéses mattok

·        kombinációk

·        logikai feladatok

Felszerelés, segédeszközök

·        demonstrációs tábla

·        az osztálylétszámnak megfelelő sakk-készlet

·        játszmalapok, versenytáblázatok

·        munkafüzet (Fekete József) – félévtől

·        sakkóra

Megjegyzendő, hogy a beruházást tekintve egyszeri kiadásról van szó, vagyis gazdaságos.

Módszertan

·        életkori szempontok figyelembevétele

·        egyéni és csoportos szempontok

·        fokozatosság elve

·        tervszerűség

·        hatékony elsajátíttatás

·        begyakoroltatás, rögzítés

·        megtévesztéses felismertetés

Az elméleti anyag beosztása (évi 32 óra esetén)

·        meseszerű sakktörténet érdekességekkel, vázlatos formában

·        a sakktábla megismerése (mezők, pontok, vonalak)

·        ismerkedés a figurákkal, a készlet felállítása

·        a bábuk menetmódja (király, gyalog, bástya, futó, vezér, huszár)

·        a figurák értéke – értékelmélet

·        az ütőkör és az ütés fogalma, a védés, ütésváltás

·        a sánc (rövid-hosszú); gyalogátváltoztatás; menetközbeni ütés

·        a sakkadás, a sakk elhárítása

·        a matt fogalma, a játék végső célja

·        mezők meghatározása, (koordináta-rendszer)

·        elemi matt-képek (egy és két bástyával, vezérrel…)

·        a patt, amikor csak két király marad, a döntetlen fogalma

·        egylépéses mattok

·        a megnyitás alapelvei

·        a kettős támadás fajtái

·        kötés (a királyt védő bábu kötésbe kerül)

·        elemi gyalogvégjáték

Megjegyzem, hogy egyéb logikai játékokat is tanítok, melyeket nagyon szeretnek a gyerekek. (Pl.: gyalogháború, tisztháború, királyok csatája, kutya-farkas, francia sakk, robbanó sakk, tandem, kétlépéses sakk.) Az éves tanterven belül célszerű havi bontásban gondolkozni, a változó körülményeknek megfelelően, kellő hozzáértéssel lehetséges az elméleti anyag bizonyos átcsoportosítása.

A sakkoktatás értelemre gyakorolt kedvező hatásai:

(a sakk tanulása során várhatóan ezek a képességek fejlődhetnek), Felsorolás a teljesség igénye nélkül:

·        dinamikus, ellenirányú gondolkodás

·        logikai képesség

·        összpontosítás

·        gyors gondolkodás

·        átlátó, átfogó-képesség

·        helyzetfelismerés, helyzetfelmérés

·        elemzés

·        értékelés

·        megkülönböztetés

·        döntésképesség

·        szervezés, vezetés, irányítás

·        leleményesség

·        kombinatorika

·        problémamegoldás

·        minőségi gondolkodás

·        elvont gondolkodás…

Mivel a tudományos szintű sakkoktatás még csak most van kialakulófélben ezért az én meglátásaim is kiegészítésre szorulhatnak.

A tehetségek kiválasztódását segítő megfigyeléseket, méréseket ugyan végeztem, de ezek a minden igényt kielégítő tudományos szempontoknak aligha felelnek meg maradéktalanul. Ezen a ponton feltétlenül szükséges szakember bevonása.

Kívánatos lenne a sakkoktatás módszertanának tudományos szintű kialakítása, valamint az oktatást segítő könyvek kiadása. Hasznosnak látnám konferenciákat szervezni tanárok és edzők számára, ahol tapasztalatainkkal gazdagíthatnánk egymást.

Végszóként megállapíthatom, hogy a sakk nemcsak okosít, hanem tartalmas, értelmes időtöltést biztosít, és sok örömet szerez a művelőjének. Úgy gondolom igaz Tarrasch mondása, miszerint:

„Sajnálom azokat, akik nem ismerik a sakkjátékot, olyanok ők, mint aki nem találkozott a szerelemmel.”

Remélem, hogy ezt a korszakosnak mondható rendezvényt a későbbiekben majd hasonlók követik.

Köszönöm figyelmüket!

 

Irodalom:

[1]. Maróczy Géza: A modern sakk vezérkönyve; Magyar sakkvilág (1940)

[2]. Maróczy Géza: A kezdő sakkozó vezérkönyve; Magyar sakkvilág (1941)

[3]. Maróczy Géza: A haladó sakkozó vezérkönyve; Magyar sakkvilág (1942)

[4]. Barcza Gedeon – Tóth László: Tanulj sakkozni; Sport lap–és könyvkiadó vállalat (1951)

[5]. Asztalos Lajos – Bán Jenő: A sakkjáték elemei; Sport lap–és könyvkiadó vállalat (1952)

[6]. Alföldy László – Jeney Ferenc: Hogyan sakkozzunk?; Sport lap–és könyvkiadó vállalat (1956)

[7]. A sakkoktatás módszertana – kézirat; szerkesztette Ozsváth András (1966)

[8]. Baráti László: A sakkoktatás módszertana – tanfolyami jegyzet (1977)

[9]. Karakas Éva: Támadás a király ellen; Sport (1976)

Vissza a tartalomhoz

© ZMNE BJKMK 2008.