A SAKK OKTATÁSÁNAK HATÁSA A KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE ÉS A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSRE
Tudományos konferencia
a Magyar Tudomány Ünnepe keretében
2007. november 21.
KÜLÖNSZÁM |
Dr. Seres György:
A sakk és a döntési képesség összefüggései
![]() | DSc, nyugállományú egyetemi docens, ZMNE KMDI E-mail: drseres@drseres.com Honlap: http://drseres.com | |
(kutatási programvázlat) EGY ÉRDEKES KÍSÉRLETA Svéd Nemzetvédelmi Főiskola (Swedish National Defence College) az információs késedelemnek a vezetési rendszerekben a döntésre gyakorolt hatásaival kapcsolatos kutatásokat folytat. Ennek során a sakkjátékot választották modellként. Erről a modellkísérletről tartott előadást Jan Kuylenstierna a ZMNE „NEW CHALLENGES 2006” konferenciáján: A sakk, mint a vezetési rendszerek kutatásának eszköze1 címmel. Az első kísérletsorozat feltételei: • Két csoportban, 8-8 azonos képességű sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel. • Az első csoportban az egyik játékos azonnal, a másik egy lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (0/1). • A második csoportban az egyik játékos kettő, a másik három lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/3). Értékelés: 2 = Az információs előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát. 1 = Az információs előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít. 0 = Az információs előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát. Az első kísérletsorozat eredménye: • Az első csoportban az információs előnnyel rendelkező játékosok 75%-kal jobb eredményt értek el, mint akik csak egy lépés késéssel ismerték meg az ellenfél lépését. • A második csoportban a játszmák eredménye kiegyenlítődött – az ellenfél lépését két lépés, illetve három lépés késedelemmel megismerő játékosok azonos pontszámot értek el.
Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével elolvad az információs előnyből származó fölény. ![]() 1. ábra. Az első kísérletsorozat eredménye A második kísérletsorozat feltételei: • Két csoportban, 8-8 eltérő képességű – 500 Élő-pont különbségű - sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel. • Az első csoportban mindkét játékos azonnal látja az ellenfél lépését (0/0). • A második csoportban mindkét játékos két-két lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/2). Értékelés: 2 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát. 1 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít. 0 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát. A második kísérletsorozat eredményei:
Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével a képességbeli előny döntő fölénnyé változhat. ![]() 2. ábra. A második kísérletsorozat eredménye Kutatási programA svéd modell érdekes eredményei arra ösztönöztek, hogy megvizsgáljuk a sakknak az információhiányos körülmények közötti döntési képességre gyakorolt hatását. Ennek érdekében egy 2-3 éves kutatási programot tervezünk elindítani a 2008-2009-es oktatási évtől. A program keretében szeretnénk felhasználni a workshopunkon elhangzott előadások és az előadók tapasztalatait. A kutatási program főbb állomásai:
Ebben a kérdésben nagy érdeklődéssel hallgattuk: • Mészáros András: A sakk, mint a képességek mérésének eszköze az óvodában • Dr. Mérő László: A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal • Dr. Baracskai Zoltán: A döntésképességet akkor is észleljük, ha nem mérjük előadását.
Ebben a kérdésben számítunk: • Dr. Mérő László, az ELTE professzora; • Dr. habil. Noszkay Erzsébet, a Szent István Egyetem docense; • Dr. Csíkos Csaba a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa közreműködésére.
Ebben a kérdésben számítunk: • Duró Zsuzsa, a Szegedi Tudományegyetem doktorandusza; • Hardicsay Péter, a Magyar Sporttudományi Társaság, Sakk- és Sakkelméleti Bizottság elnöke; • Dr. Nagy Ervin, pszichiáter tapasztalataira.
Ebben a kérdésben számítunk: • Dr. Sterbenz Tamás; • Orgován Sándor; • Bottlik Iván tapasztalataira.
IRODALOM
[1.] Ferguson, R.C.: Teacher's Guide: Research and Benefits of Chess. Homepage of Illowa Chess Club. (http://www.quadcitychess.com/benefits_of_chess.html) [2.] Finzkeller, R. et al.: Sakk. A játék 2000 éve. (Kulturtrade Publishing House, Budapest, 1993.) [3.] Hardicsay P.: Miért gondolkodik másként a sakkozó? (Spirál Publishing House, Budapest, 2004.) [4.] Kasparov, Garry: How Life Imitates Chess. (Random House UK Ltd. 288 p. ISBN-13: 978-0434015405)
[5.]
Kende György: A sakk, mint hadijáték és a képességfejlesztés eszköze (Hadtudomány 2006/1-2. 101-110. p.)
[6.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development (AARMS - Academic and Applied Research in Military Science -, 2006. Volume 5 Issue 3. 456-466. p.
[7.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development [8.] Kende, György – Seres, György: The Use of Chess in Military Matters. (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe 2007/1, Warszawa, 412-424. p.)
[9.]
Kuylenstierna, Jan – Rydmark, Joacim – Sandström, Hans: Some research results obtained with DKE: A dynamic war-game for experiments, http://www.dodccrp.org/events/2004/ICCRTS_Denmark/CD/papers/065.pdf#search [10.] Szilágyi Péter: Állomások és mérföldkövek - A sakk képességfejlesztő hatásainak kutatása külföldön és Magyarországon (ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 2007/6 http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2007-06-ta-Tobbek-Allomasok
[11.]
The Benefits of Chess in Education. (A Collection of Studies and Papers on Chess and Education. Compiled by: Patrick S. McDonald Youth Coordinator for the Chess Federation of Canada World Chess Federation Homepage.) [12.] Young, E.: Chess! What is it good for? (The Guardian, March 4 2004.) 1 Jan Kuylenstierna (Department of War Studies Swedish National Defence College): Chess as a research tool for the study of military command and control (New Challenges in the Field of Military Science International Scientific Conference, ZMNE, 7-8 november 2006.) http://www.zmne.hu/hadmernok/kulonszamok/newchallenges/kuylenstierna.html |
© ZMNE BJKMK 2008.