A SAKK OKTATÁSÁNAK HATÁSA A KÉPESSÉGFEJLESZTÉSRE ÉS A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSRE
Tudományos konferencia
a Magyar Tudomány Ünnepe keretében
2007. november 21.
KÜLÖNSZÁM |
Dr. Seres György:
A sakk és a döntési képesség összefüggései
DSc, nyugállományú egyetemi docens, ZMNE KMDI E-mail: drseres@drseres.com Honlap: http://drseres.com | ||
(kutatási programvázlat) EGY ÉRDEKES KÍSÉRLETA Svéd Nemzetvédelmi Főiskola (Swedish National Defence College) az információs késedelemnek a vezetési rendszerekben a döntésre gyakorolt hatásaival kapcsolatos kutatásokat folytat. Ennek során a sakkjátékot választották modellként. Erről a modellkísérletről tartott előadást Jan Kuylenstierna a ZMNE „NEW CHALLENGES 2006” konferenciáján: A sakk, mint a vezetési rendszerek kutatásának eszköze1 címmel. Az első kísérletsorozat feltételei: • Két csoportban, 8-8 azonos képességű sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel. • Az első csoportban az egyik játékos azonnal, a másik egy lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (0/1). • A második csoportban az egyik játékos kettő, a másik három lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/3). Értékelés: 2 = Az információs előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát. 1 = Az információs előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít. 0 = Az információs előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát. Az első kísérletsorozat eredménye: • Az első csoportban az információs előnnyel rendelkező játékosok 75%-kal jobb eredményt értek el, mint akik csak egy lépés késéssel ismerték meg az ellenfél lépését. • A második csoportban a játszmák eredménye kiegyenlítődött – az ellenfél lépését két lépés, illetve három lépés késedelemmel megismerő játékosok azonos pontszámot értek el.
Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével elolvad az információs előnyből származó fölény. 1. ábra. Az első kísérletsorozat eredménye A második kísérletsorozat feltételei: • Két csoportban, 8-8 eltérő képességű – 500 Élő-pont különbségű - sakkjátékos játszik 2-2 játszmát azonos feltételekkel. • Az első csoportban mindkét játékos azonnal látja az ellenfél lépését (0/0). • A második csoportban mindkét játékos két-két lépés késedelemmel látja az ellenfél lépését (2/2). Értékelés: 2 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos nyeri az összes játszmát. 1 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos ugyanannyi játszmát nyer, mint veszít. 0 = A képességbeli előnnyel rendelkező játékos elveszíti az összes játszmát. A második kísérletsorozat eredményei:
Információhiányos körülmények között az információhiány, illetve –késedelem növekedésével a képességbeli előny döntő fölénnyé változhat. 2. ábra. A második kísérletsorozat eredménye Kutatási programA svéd modell érdekes eredményei arra ösztönöztek, hogy megvizsgáljuk a sakknak az információhiányos körülmények közötti döntési képességre gyakorolt hatását. Ennek érdekében egy 2-3 éves kutatási programot tervezünk elindítani a 2008-2009-es oktatási évtől. A program keretében szeretnénk felhasználni a workshopunkon elhangzott előadások és az előadók tapasztalatait. A kutatási program főbb állomásai:
Ebben a kérdésben nagy érdeklődéssel hallgattuk: • Mészáros András: A sakk, mint a képességek mérésének eszköze az óvodában • Dr. Mérő László: A sakk, mint kompetenciamodell – pszichológiai kísérletek sakkozókkal • Dr. Baracskai Zoltán: A döntésképességet akkor is észleljük, ha nem mérjük előadását.
Ebben a kérdésben számítunk: • Dr. Mérő László, az ELTE professzora; • Dr. habil. Noszkay Erzsébet, a Szent István Egyetem docense; • Dr. Csíkos Csaba a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa közreműködésére.
Ebben a kérdésben számítunk: • Duró Zsuzsa, a Szegedi Tudományegyetem doktorandusza; • Hardicsay Péter, a Magyar Sporttudományi Társaság, Sakk- és Sakkelméleti Bizottság elnöke; • Dr. Nagy Ervin, pszichiáter tapasztalataira.
Ebben a kérdésben számítunk: • Dr. Sterbenz Tamás; • Orgován Sándor; • Bottlik Iván tapasztalataira.
IRODALOM
[1.] Ferguson, R.C.: Teacher's Guide: Research and Benefits of Chess. Homepage of Illowa Chess Club. (http://www.quadcitychess.com/benefits_of_chess.html) [2.] Finzkeller, R. et al.: Sakk. A játék 2000 éve. (Kulturtrade Publishing House, Budapest, 1993.) [3.] Hardicsay P.: Miért gondolkodik másként a sakkozó? (Spirál Publishing House, Budapest, 2004.) [4.] Kasparov, Garry: How Life Imitates Chess. (Random House UK Ltd. 288 p. ISBN-13: 978-0434015405)
[5.]
Kende György: A sakk, mint hadijáték és a képességfejlesztés eszköze (Hadtudomány 2006/1-2. 101-110. p.)
[6.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development (AARMS - Academic and Applied Research in Military Science -, 2006. Volume 5 Issue 3. 456-466. p.
[7.]
Kende, György: Chess as a Martial Game and as a Means of Skills Development [8.] Kende, György – Seres, György: The Use of Chess in Military Matters. (Akademia Obrony Narodowe, Zeszyty Naukowe 2007/1, Warszawa, 412-424. p.)
[9.]
Kuylenstierna, Jan – Rydmark, Joacim – Sandström, Hans: Some research results obtained with DKE: A dynamic war-game for experiments, http://www.dodccrp.org/events/2004/ICCRTS_Denmark/CD/papers/065.pdf#search [10.] Szilágyi Péter: Állomások és mérföldkövek - A sakk képességfejlesztő hatásainak kutatása külföldön és Magyarországon (ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 2007/6 http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2007-06-ta-Tobbek-Allomasok
[11.]
The Benefits of Chess in Education. (A Collection of Studies and Papers on Chess and Education. Compiled by: Patrick S. McDonald Youth Coordinator for the Chess Federation of Canada World Chess Federation Homepage.) [12.] Young, E.: Chess! What is it good for? (The Guardian, March 4 2004.) 1 Jan Kuylenstierna (Department of War Studies Swedish National Defence College): Chess as a research tool for the study of military command and control (New Challenges in the Field of Military Science International Scientific Conference, ZMNE, 7-8 november 2006.) http://www.zmne.hu/hadmernok/kulonszamok/newchallenges/kuylenstierna.html |
© ZMNE BJKMK 2008.