Kovácsházy Miklós:

Mikor kerék, mikor lánctalp?...

Absztrakt

Már az elsõ világháború elején megjelentek egymással párhuzamosan a csatatereken teherautók, személyautók megerõsített alvázára, illetve hernyótalpas vontatókra rögzített - a gyalogsági lövedékek és repeszek ellen védõ - zárt, páncéllemez felépítményû, géppuskákkal, ágyúkkal felszerelt harcjármûvek. Feladatuk a gyalogság támogatása, tûzfészkek megsemmisítése és az áttörés kierõszakolása volt. A korai, terepen esetlen mozgású, lassú lánctalpasok mellett a sokszor nehezen járhatóvá váló utakon a gyors páncélautók jó terepjáró-képességének igénye is felmerült. A mozgékonyságuk javítása céljából több megoldás született. Megnövelték a hajtott tengelyek (kerekek) számát, le- és felszerelhetõ lánctalpakat illesztettek a kerekes futómhöz, illetve a két megoldás ötvözeteként létrehozták a fél-lánctalpas kialakítást. Mind a kerekes, mind a lánctalpas páncélozott jármûvek napjaink hadseregeiben is megtalálhatóak. Vajon mi lehet az oka annak, hogy a két, egymástól eltérõ felépítésû jármûcsalád fejlõdése folyamatos? A kerekes, vagy a lánctalpas jármûveknek nagyobb a mozgékonysága? Melyik a gazdaságosabb? Melyik kialakítás illeszkedik jobban a modern háborúk követelményeihez? Tanulmányomban ezekre a kérdésekre keresem a választ.

At the beginning of the First World War already appeared on the battlefields trucks and passenger cars, tracked agricultural platforms with reinforced superstructure armor plates, mounted machine guns, cannons as combat vehicles. Their job was to support the infantry, the destruction of strongpoints, and the breakthrough extortion. Paralel to the early, heavy, slow, and woodenly terrain-motion tracked vehicles also needed good off-road ability armored wheeled vehicles. Several solutions served to improve the off road mobility. Like the increased number of powered axles (wheels), detached and reattached tracks have been added to the wheeled landing gear, and turned out the semi-tracked vehicles. In today's Army both wheeled and tracked armored vehicles can be found also. What could be the reason that the development of the two different structured vehicle-family is continuous? A wheeled or tracked vehicles have greater mobility? Which is more economical? Which design fits bettet to the requirements of modern wars? I try to find the answer for these questions in my study.

Kulcsszavak: kerék, lánctalp, mozgékonyság ~ wheel, track, mobility

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz