Archivum

2019.

XIV. Évfolyam 1. Szám - 2019. március

XIV. Évfolyam 2. Szám - 2019. június

XIV. Évfolyam 3. Szám - 2019. szeptember

2018.

XIII. Évfolyam 1. Szám - 2018. március

XIII. Évfolyam 2. Szám - 2018. június

XIII. Évfolyam 3. Szám - 2018. szeptember

XIII. Évfolyam 4. Szám - 2018. december

2017.

XII. Évfolyam 1. Szám - 2017. március

XII. Évfolyam 2. Szám - 2017. június

XII. Évfolyam 3. Szám - 2017. szeptember

XII. Évfolyam 4. Szám - 2017. december

2016.

XI. Évfolyam 1. Szám - 2016. március

XI. Évfolyam 2. Szám - 2016. június

XI. Évfolyam 3. Szám - 2016. szeptember

XI. Évfolyam 4. Szám - 2016. december

2015.

X. Évfolyam 1. Szám - 2015. március

X. Évfolyam 2. Szám - 2015. június

X. Évfolyam 3. Szám - 2015. szeptember

X. Évfolyam 4. Szám - 2015. december

2014.

IX. Évfolyam 1. Szám - 2014. március

IX. Évfolyam 2. Szám - 2014. június

IX. Évfolyam 3. Szám - 2014. szeptember

IX. Évfolyam 4. Szám - 2014. december

2013.

VIII. Évfolyam 1. Szám - 2013. március

VIII. Évfolyam 2. Szám - 2013. június

VIII. Évfolyam 3. Szám - 2013. szeptember

VIII. Évfolyam 4. Szám - 2013. december

2012.

VII. Évfolyam 1. Szám - 2012. március

VII. Évfolyam 2. Szám - 2012. június

VII. Évfolyam 3. Szám - 2012. szeptember

VII. Évfolyam 4. Szám - 2012. december

2011.

VI. Évfolyam 1. Szám - 2011. március

VI. Évfolyam 2. Szám - 2011. június

VI. Évfolyam 3. Szám - 2011. szeptember

VI. Évfolyam 4 . Szám - 2011. december

2010.

V. Évfolyam 1. Szám - 2010. március

V. Évfolyam 2. Szám - 2010. június

V. Évfolyam 3. Szám - 2010. szeptember

V. Évfolyam 4. Szám - 2010. december

2009.

IV. Évfolyam 1. Szám - 2009. március

IV. Évfolyam 2. Szám - 2009. június

IV. Évfolyam 3. Szám - 2009. szeptember

IV. Évfolyam 4. Szám - 2009. december

2008.

III. Évfolyam 1. Szám - 2008. március

III. Évfolyam 2. Szám - 2008. június

III. Évfolyam 3. Szám - 2008. szeptember

III. Évfolyam 4. Szám - 2008. december

2007.

II. Évfolyam 1. Szám - 2007. március

II. Évfolyam 2. Szám - 2007. június

II. Évfolyam 3. Szám - 2007. szeptember

II. Évfolyam 4. Szám - 2007. december

2006.

I. Évfolyam 2. Szám - 2006. szeptember

I. Évfolyam 3. Szám - 2006. december

Kovácsházy Miklós:

Mikor kerék, mikor lánctalp?...

Absztrakt

Már az elsõ világháború elején megjelentek egymással párhuzamosan a csatatereken teherautók, személyautók megerõsített alvázára, illetve hernyótalpas vontatókra rögzített - a gyalogsági lövedékek és repeszek ellen védõ - zárt, páncéllemez felépítményû, géppuskákkal, ágyúkkal felszerelt harcjármûvek. Feladatuk a gyalogság támogatása, tûzfészkek megsemmisítése és az áttörés kierõszakolása volt. A korai, terepen esetlen mozgású, lassú lánctalpasok mellett a sokszor nehezen járhatóvá váló utakon a gyors páncélautók jó terepjáró-képességének igénye is felmerült. A mozgékonyságuk javítása céljából több megoldás született. Megnövelték a hajtott tengelyek (kerekek) számát, le- és felszerelhetõ lánctalpakat illesztettek a kerekes futómhöz, illetve a két megoldás ötvözeteként létrehozták a fél-lánctalpas kialakítást. Mind a kerekes, mind a lánctalpas páncélozott jármûvek napjaink hadseregeiben is megtalálhatóak. Vajon mi lehet az oka annak, hogy a két, egymástól eltérõ felépítésû jármûcsalád fejlõdése folyamatos? A kerekes, vagy a lánctalpas jármûveknek nagyobb a mozgékonysága? Melyik a gazdaságosabb? Melyik kialakítás illeszkedik jobban a modern háborúk követelményeihez? Tanulmányomban ezekre a kérdésekre keresem a választ.

At the beginning of the First World War already appeared on the battlefields trucks and passenger cars, tracked agricultural platforms with reinforced superstructure armor plates, mounted machine guns, cannons as combat vehicles. Their job was to support the infantry, the destruction of strongpoints, and the breakthrough extortion. Paralel to the early, heavy, slow, and woodenly terrain-motion tracked vehicles also needed good off-road ability armored wheeled vehicles. Several solutions served to improve the off road mobility. Like the increased number of powered axles (wheels), detached and reattached tracks have been added to the wheeled landing gear, and turned out the semi-tracked vehicles. In today's Army both wheeled and tracked armored vehicles can be found also. What could be the reason that the development of the two different structured vehicle-family is continuous? A wheeled or tracked vehicles have greater mobility? Which is more economical? Which design fits bettet to the requirements of modern wars? I try to find the answer for these questions in my study.

Kulcsszavak: kerék, lánctalp, mozgékonyság ~ wheel, track, mobility

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz