Absztrakt A radar hálózat műszaki lehetőségeit maximálisan kihasználó üzemeltetéshez elengedhetetlen a radarok sajátosságaihoz alkalmazkodó „in situ” mérési eljárások alkalmazása. Hagyományosan ez a munkamegosztásra kerül a radart üzemelő állomány és a radar eredeti gyártójának szakemberei között. Ennek a munkamegosztásnak a hiányosságai ismertek, hiszen a radarba beépített öntesztek (BITE) műszeretetségi szintje behatárolt, ugyanakkor az eredeti gyártó (ORM) helyszíni mérései alaposabbak, de ritkábbak, drágák és profit orientáltak. Minden mérési eljárásnál elsődleges szempont a mérés hitelessége, a mérési hiba meghatározása. Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a meghibásodási jelenségek magyarázhatók a helyi körülményekkel is, úgy, mint reflekció, többszörös hullámterjedés, rendellenes hullámterjedés a földfelszíni és időjárási körülmények. A cikk az olvasók figyelmét a tárgykör mérnöki/tudományos áttekintésére irányítja. Method of implementation and the radar system oriented set of “in situ” tests have particular interest in maintaining current radar net at the peak of their operational capabilities. This work is traditionally shared between the radar operational personal and the original radar manufacturer (OEM) engineers. The shortcomings of these methods are known, because the level of test or technical check is determined by Built In Test Equipments (BITE) of the radar, and their supplementary tools are limited; the original equipment manufacturer site visits are deeper in measurement point of view, but seldom, expensive and frequently profit oriented. For any measurement techniques, a reliable estimate of errors is one of the primary concerns. Experiences shows that degradations can be explained with local circumstances such as reflections, multipath, anomalous propagation, ground and weather conditions. This paper wishes to draw the reader’s attention to the engineering/scientific aspects of the subject. Kulcsszavak: rádiólokáció, „in situ” mérések, hadrafoghatóság, logisztika, légiközlekedés ~ radiolocation, „in situ” measurements, war operability, logistics, air traffic
|