Absztrakt A különböző járműkategóriák képzésére vonatkozó részletes tantervek bizonyos mértékű korszerű ismeretkört rögzítenek, pl. az alternatív üzemanyagok, elektromos és hibrid hajtási módok. Problémaként jelentkezik, hogy ezen ismeretkörök csak felületesen vannak megemlítve, minden részletes szakmai tartalmat mellőzve. A tanterv olyan sok előírást tartalmaz, hogy a képzés során rendelkezésre álló (vagy biztosítható) maximális óraszám is kevés ahhoz, hogy az oktatás lefedje az előírásokat. Az üzemanyag töltőállomásokon egyre több helyen lehet alternatív üzemanyagokat tankolni, viszont a képzés szinte semmit nem foglalkozik ezen üzemanyagokat felhasználó rendszerekkel. A cikk megpróbálja feltárni az alternatív üzemanyagok és hajtásmódok hatását a közúti gépjárművezető képzés műszaki oktatására, valamint megállapítani, hogy ezen ismeretköröket milyen mértékben szükséges oktatni, illetve mely ismeretekkel célszerű kiegészíteni a hatósági előírásokat. „A mű a KÖFOP-2.1.2-VEKOP-15-2016-00001 azonosítószámú, „A jó kormányzást megalapozó közszolgálat-fejlesztés” elnevezésű kiemelt projekt keretében működtetett Egyed István Posztdoktori Program keretében, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem felkérésére készült.” Curriculums of driving trainings prescribe some competence in connection with the newest technologies such as alternative fuels, electric and hybrid propulsions in each driving category. It can be a problem that these topics are only superficially mentioned without any particular contents. The curriculum prescribes so many different topics, that even the maximum quantity of lesson is not enough to meet each requirement. We can buy alternative fuels at more and more petrol stations however the systems using these fuels are not part of the training. This article tries to explore the effects of alternative fuels and propulsions on the engineering part of driving training and to make decision how much deeply we should teach this knowledge. It also makes suggestion for complementing the competences prescribed by the authorities. „The work was created in commission of the National University of Public Service under the priority project KÖFOP-2.1.2-VEKOP-15-2016-00001 titled „Public Service Development Establishing Good Governance” in (the) István Egyed Postdoctoral Program.” Kulcsszavak: gépjárművezető, autósiskola, alternatív üzemanyag ~driver, driving school, alternative fuel,
|