Taksás Balázs

A HONVÉDELMI SZOLGÁLTATÁS MINŐSÉGÉNEK
MÉRÉSI LEHETŐSÉGEI

Absztrakt

A honvédelem a többi állami területtel versenyez az adófizetők adóforintjaiért. Ezért fontos, hogy hatékonyan működjön, és megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtson. Azonban a honvédelmi szolgáltatás minőségének mérése nem könnyű feladat. Ezzel kapcsolatban a következő következtetésekre jutottam: 1. A honvédelmi szolgáltatás minőségének termék alapú megközelítése azt jelenti, hogy a haderő azon képességeinek a jelenlétét vizsgáljuk, amelyek lehetővé teszik a harc megvívását. Ezen képességek meglétét a létszámmal, különböző haditechnikai eszközök mennyiségével valamint földrajzi és infrastrukturális tényezőkkel jellemezhetjük. Ez a megközelítés azonban - korunk haditechnikai dominanciája miatt - csak arra megfelelő, hogy a minőség alapjait vizsgáljuk. 2. A minőség pontosabb meghatározásához az érték alapú megközelítés használható. Ebben az esetben azt vizsgáljuk, hogy a hadisiker szempontjából kulcsfontosságú értékek - felszereltség, kiképzettség - mennyire állnak rendelkezésre, és mennyire párosul mindez a hatékony működéssel. Ennek mérésére több kemény mérőszámot meghatároztam a cikkben. 3. Bár a fogyasztók véleménye nagyon fontos a honvédelmi szolgáltatás kapcsán is, a minőség felhasználói alapú meghatározása nem lehetséges. Ennek oka, hogy a honvédelem olyan speciális szolgáltatás, amelynél a fogyasztók nem vesznek részt az előállításban, sőt a fogyasztás minősítése sem lehetséges. Emiatt a fogyasztói értékelés teljesen szubjektívvá válik.

Because of the necessary decreasing of the tax burden, the improvement of the public sector's operational efficiency is essential. It is only possible if we are able to measure the quality of the services. But the quality measuring of the defence is not an easy task. In the article, I got at the following conclusions: 1. The product based approach: Those basic capabilities which allow to fight. We can describe the existence of these capabilities with the number of the forces, the quantity of the different military implements and geographical and infrastructural conditions. This approach is only suitable to examine the basis of the quality, because of the domination of present days' high technology. 2. The value based approach: In this case the value means well-equipped and well-trained forces combined with efficient financing system. I determined several hard indexes. 3. The consumer based approach: Although the consumer's opinion very important in case of defence service too, the consumer based definition of the quality is not possible. The reason of this is that the defence is a specific service where the consumers do not take part in the production; moreover the qualification of the consuming is not possible either. This is why the consumer's evaluation is totally subjective.

Kulcsszavak: honvédelmi szolgáltatás, minőséget kifejező mutatószámok, termék alapú megközelítés, érték alapú megközelítés, felhasználói alapú megközelítés ~ defence service, the indicators of the quality, product based approach, value based approach, consumer based approach

 

A teljes cikk megtekintése »

 

 

Vissza a tartalomhoz