Absztrakt/Abstract Az új média szereplőinek, elsősorban az erőszakos cselekmények kapcsán kialakult csoportját utcanyilvánosságnak nevezem. Az utcanyilvánosság szereplői, akik saját kommunikációs eszközeiket felhasználva képi, hang vagy szöveges információt osztanak meg egymás közt, vagy ezeket eljuttatják valamelyik hírügynökséghez. Legaktívabb tagjai a netriporterek, akik képesek - tudatosan - eseményt tudósítani és dokumentálni, de ezzel együtt részei lehetnek a "hírgyártásnak" is. Az utcanyilvánosság abban más a formális médiához képest, hogy a fogyasztókkal mellérendelt kapcsolatot tart fenn, a szerepek pedig felcserélhetők. A gerillamédia az engedély nélküli rádiókhoz hasonlóan hozzájárulhat a társadalmi változásokhoz. Mindezek alapján megállapítható, hogy az új média, az utcanyilvánosság sem képes maradéktalanul betölteni az információk ellenőrző szerepét. The new media actors, particularly in the context of violent events I called street-formed group of public simply: street publicity. The street-public actors who use their tools of communication, and who share their imagery, sound or text information with each other, or send this to news agencies. Most active members of the net-reporters who are able to report and document incidents consciously, and they can be a part of the "news manufacturing". The medial structure of street publicity differs from the formal media, in the co-ordinated relation and roles interchange ability. The activity of public discourse is increasing by the effect of violence and ban. The guerrilla-radios like the radios without a license in the media contribute to social change. All these suggest that the new media, the street publicity can't be the control of information alone. Kulcsszavak/Keywords: utcanyilvánosság, virtuális média, gerillamédia, netriporter, telefontanú ~ street-formed group of public, street publicity, virtual media, cyberspace, guerrilla-media, netreporter, phone witness
A teljes cikk megtekintése / Full article »
Vissza a tartalomhoz / Back to content
|