Absztrakt A repülőgépes in-situ meteorológiai mérések rendkívül fontosak a levegőkémiai és felhőfizikai folyamatok vizsgálatához valamint ezek modellezéséhez egyaránt. Munkánkban a SONATA projekt keretében, 2011. augusztusában, a FAAM BAe-146-os kutató repülőgépének fedélzetén elvégzett légköri mérésekről számolunk be, melynek során a fontosabb üvegházhatású gázok, a nitrogén-oxidok, a szén-monoxid, a troposzferikus ózon koncentrációjának térbeli és időbeli alakulását vizsgáltuk, Olaszország és az Adriai-tenger felett. Bemutatjuk a repülőgépes mérésekre történő felkészülési folyamat elemeit, magát a repülőgépet, a konkrét repülési útvonalat és elvégezzük a repülési nap időjárási analízisét is. Tekintve, hogy a mért adatok kiértékelése jelenleg is folyamatban van, munkánkban bemutatjuk az eddig feldolgozott mérési eredményeket, a troposzférikus ózon és a nitrogén-dioxid koncentrációk térbeli és időbeli eloszlására vonatkozásában. The airborne in-situ meteorological measurements are very important to examine and model the microphysical processes in the atmosphere. In our work we show the atmospheric airborne measurement of greenhouse gases, O3, NO2 and CO on the board of FAAM BAe-146 aircraft during SONATA project in August of 2011. We present the steps of the preflight procedures, the BAe-146 aircraft itself, the flight path and we give a meteorological overview for the day of flight. Since the measured data set are not yet processed completely we show some preliminary results in connection with spatial and temporal distribution of O3 and NO2 concentration over Italy and Adriatic See. Kulcsszavak: repülőgép-fedélzeti mérés, repülési terv, ózon, SONATA projekt ~ aircraft airborne measurement, flight plan, ozone, SONATA project
|