Horváth Attila

ADALÉKOK ÉS MEGVÁLASZOLATLAN KÉRDÉSEK
A SZERETFALVA-DÉDA VASÚTVONAL ÉPÍTÉSÉNEK
TÖRTÉNETÉHEZ

Absztrakt

A politikai elit és a közvélemény öröme az 1940. augusztus 30-án aláírt második bécsi döntést követően nem volt teljes, mert a Budapest-Kolozsvár-Sepsiszentgyörgy vasútvonal Apahida és Nyárádtő közötti szakasza Romániá területén maradt. Ez volt az ún. Gőring has, vagy Gőring zsák.  A Székelyföld vasúti összekötettés nélkül maradt, ezért például ellátási és katonai szempontból veszélyes helyzet alakult ki. Nem volt más megoldás mint új vasút vonalat építeni. A szerző a rövid tanulmányban összefoglalja a Szeretfalva Déda vasútvonal kijelölésének fontosabb, politikai, katonai és műszaki vonatkozásait.

In 1940 according to Second Vienna Award Hungary received back North Transylvania. The political elite and general public pleasure was not complete because of Budapest-Nagyvárad-Kolozsvár-Sepsziszentgyörgy section of railway line between Apahida and Nyárádtő remained in Romania. This was so-called Goring's abdomen or Goring's sack. The Székely land left railway connection, so military and public point of view situation was very dangerous. There was no other solution that to build a new railway line on Hungarian territory.  The author issues a brief study designation of Szeretfalva Déda railway line is more important political, military and technical aspects.

Kulcsszavak: terület visszacsatolások, vasúti közlekedés, katonai szállítások ~ reannexation, rail transport, military transport

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz