Absztrakt Napjainkban egyre szélesebb körben alkalmazunk vezető nélküli repülő eszközöket. Hasonlóan a pilóta vezette repülőgépekhez, a legelterjedtebbek a hagyományos, merevszárnyas konstrukciók. Azonban nagyon sok függőleges le- és felszállásra képes eszköz áll fejlesztés alatt és feltehetőleg hamarosan számos ilyen eszköz fog rendszerbe állni. Amíg pilóta vezette helyből felszálló járműveknél csak néhány letisztult konstrukció élte meg a sorozatgyártást, addig a pilóta nélküli repülőeszközök esetén számos új vagy már-már elfeledett felépítés jelenik meg, hiszen a kisebb méret és a pilóta hiánya nagyobb szabadságot ad a konstruktőröknek. Ezért működésük megértése érdekében, illetve a könnyebb áttekinthetőség érdekében célszerű osztályozni őket. Egy ilyen lehetséges osztályozást mutat be ez a cikk. This paper describes a new classification of Vertical Take-Off and Landing (VTOL) capable Unmanned Aerial Vehicles (UAV). The classification makes easier understanding their working principle and gives clearer overview of the idea behind their construction. Similar to the manned aircraft the most common is the fixed wing construction but recently several VTOL solution appeared. Opposing the manned VTOL vehicles where only few constructions survived one can see variety of new idea, principles and construction of the VTOL UAVs. The unmanned vehicle's smaller size, higher power to weight ratio gives the engineers higher flexibility and freedom, so it is very likely that we will see several interesting vertical takeoff and landing capable unmanned aerial vehicle construction in the near future. Kulcsszavak: helyből felszálló, pilóta nélküli repülő eszköz, repülőeszközök osztályozása ~ VTOL, UAV, UAV classification, typical construction
|